Spirit of Hven

Den här helgen har vi faktiskt varit på bortaplan. Sen någon månad tillbaka hade vi planerat in ett besök på Ven med brorsan och Imma. Planen var Whiskeyprovning, julbord och allmänt häng.
 
Så här mitt i November är Ven stendött, inte ett endaste café hade öppet så vi fick börja vår lördagslunch på hotellet där vi dessutom fick checka in för tidigt. Hotellet är ett destilleri och en stugby. Enkla stugor med två rum och sovloft, fullt tilläckligt för fyra vuxna. Hela konceptet var smart, lunchmenyn var spikad, där fick vi lax vare sig vi ville det eller ej. Lax är dock en favorit för oss alla så vi var inte ledsna. Dessutom tokigt snabb service, det märktes att där var tillräckligt med personal. Efter lunchen kunde vi testa deras relaxavdelning med Jacuzzi, IR-bastu och Gym. Vi testade av oklara anledningar bara de två första. Vi hade dessutom nöjet att vara där alldeles ensamma.
 
Trots att dagen var lugn så avlöste aktiviteterna varandra med 30 minuters mellanrum så efter relaxandet var det dags för whiskeyprovning. Ägaren och "the master destiller" Henrik höll i provningen där anekdoterw, grabbhumor blandades med sensorik. Jag är personligen inget fan av Whiskey, men uppskattar verkligen proceduren. När vi kom till en Whiskey på 54% så fick jag nog dra en gräns för vad som är rimligt att stoppa i sig. Hellyckat event iaf och klart värd sina 500:-, Imma tyckte dock att grabbhumorn var lite i mestaste laget. Något grabbarna såklart inte tyckte...
 
Vi hann in i stugan ca 30 min innan det var dags för glögg innan julbordet, korgar med eldar, pepparkakor och kall hög luft gjorde det hela stämningsfullt även om min myskänsla inte riktigt infann sig. Så trots att det var ett välsorterat julbord så blev jag väl inte jätteinspirerad förrän lagom till dessertbordet... Även här var det rejält med perosnal och alla sittningar slussades in i omgångar vilket gav minimalt med köer och en riktigt bra julbordsmiljö. Jag kan såklart alltid ha åsikter om mat, men får väl på det stora hela säga att jag var nöjd.
 
Matkoman infann sig snabbt efter maten och med en tidig sittning så hann jag liksom smna i en liten hög redan innan klockan nio. Gick och la mig på riktigt lite senare, men eftersom vi inte behövde gå upp förrän lite innan åtta så kan man ju säga att jag fick sova ut. Vilket har märkts idag! Skönt att vara så utvilad! Kan varmt rekommendera backafallsbyn, prisvärt och bra service!
 
Dagen har ägnats åt promenad på Ven, lite shopping på Center Syd, hemresa och stallpyssel. Red Yolo och putsade upp allt mitt läder som jag använder. Fin dag med andra ord.
 
 
 

1 Imma:

skriven

Mycket bra initiativ av er! :) vi är nöjda (trots/Tack vare Den fantastiska whiskeyguden)

Svar: haha, tur att vissa blev mer nöjda än andra 😋
dooh

Kommentera här: