Ajiga fötter

Isch vad Gill har ont i hovarna nu =( måste ha ut hovslagare pronto! Den här vintern vill jag bara dra ett streck över, jag ser verkligen framför mig hur mycket mer fantastiskt allt kommer att vara till nästa höst/vinter. Det är väl inte en orimlig målbild?
Har så smått börjat göra planer för hagarna och hur de ska bli så bra som möjligt även under vinterhalvåret. Målet är att en samlingshage nere runt stallet som alla hagar leder till och sedan kunna stänga av delar för att vila gräs osv. Vi kommer ju ha hela 7 hektar till 6 boxplatser så det har alla möjligheter att bli grymt. Något vi saknar är naturligt kuperad mark (visserligen svag lutning typ överallt) och bristfälligt med träd. Nu när vi får större sommarhagar kommer där att finnas lite träd, men mest öppna landskap. Bra för det blir inte så mycket flugor. Dåligt då det inte finns ordentligt med vind/solskydd. Det vindskyddet vi har byggt är för ca 2,5 hästar så det fungerar ju till viss del.
 
Viktigt med att anlägga hagar är att det ska vara enkelt. Mark ska hårdgöras vid insläpp, vindskjul, höstationer och vattenstation. Jag tänker köpa en vattenstation med flottör som är isolerad för att slippa bära vatten. Och höstationerna ska vara en bit från vattnet så att de måste röra sig och så ska vi bygga en kulle som de kan leka på. Mina hästar gillar kullar, det vet jag sedan innan....
 
 
När jag tittar på hårdgörning så har jag bla spanat in markarmering som denna:
http://www.tte-system.se/sida3.html 
Denna kan man även använda som grund för ridbana, väldigt intressant!
 
Som vattenbalja tänker jag mig typ denna:
 

Kommentera här: