Shettisjävel

Mjölkfabrik, romantisk skogspromenad med kompis och våra vovs och sen hem till de stora djuren var dagens första del...
Solen som har visat sitt intresse under dagen har torkat upp hagen ganska bra så jag tänkte longera över bommar och hinder för att effektivisera hästhanteringen för dagen, faktiskt tredje passet den här veckan som Gill varit utan ryttare. Vi har joggat två dagar från marken (mest för min  skull) och så idag då. Men det känns ganska bra att skona henne från min tyngd lite speciellt eftersom vi växlat upp WE och dressyrinslagen i vår ridning. När jag var färdiglongerad idag såg jag att hon var alldeles röd på ena hoven, blod! Vågade knappt titta, men tyckte att det var lite konstigt eftersom hon hade boots på sig och borde inte kunnat ha trampat sig. Bestämde mig iaf för att vänta med att titta tills jag hade en vattenslang i min hand. När jag skulle ta mig in i rasthagen från "hopphagen" så var jag tvungen att ta mig förbi lera, el, Yolo och Scott (numera kallad shettisjävel). Han ser sin chans när jag öppnar grinden och kör kanonkulan förbi oss, inte ett dugg brydd över att han springer över min fot. Jag svär, men måste fortsätta med Gill så jag stänger bara grinden halvt och går in i stallet. Patrik kommer ut och undrar vad som händer, jag muttrar något argt och ber honom stänga grinden helt i andra hagen som jag just blivt översprungen vid. Shettisjäveln hade dock löst det där med att komma in i rätt hage själv för han insåg väl att där  inte var speciellt mycket gräs i den hagen han rymt in i och risken fanns att han  missade morötter inne i stallet....
 
Gill hade inte trampat sig, istället var det en stor spricka i en ärrbildning hon har längs hov,kronrand och upp i karleden. Troligtvis har det flitiga bootsanvändandet i hagen och leran den senaste tiden frestat på för mycket, blödde rätt bra så får se hur det ser ut imorgon. Lite svårt att ställa på boxvila här hemma, eller ens hitta en torr fläck i hagen. Kan dock hålla tummarna för utebliven nederbörd några dagar så kommer det nog lösa sig själv. Jag har husarträning imorgon så får väl se om hon har ont imorgon!
 
Nu är det mellomys och skaldjursfrossa hos bror och Imma:D
 
Inte så oskyldig som han ser ut...

Kommentera här: