Nära döden

På dagens schema stod mjölkfabrik och rida extrahästen. Med tanke på rubriken skulle ni kunna tänka att jag har flugit av idag, men där kan ni inte ha mer fel. Det var faktiskt på jobbet som jag var obeskrivligt tanklös och lyckades sätta mig i en rejält farlig situation, enbart för att man är lite "stark och grabbig", ingen fara att rycka och dra lite. Tills man hamnar i kläm och tar emot med huvudet, typ... Ingen större fara skedd, varken ont eller döende på riktigt. Fast imorgon kan jag nog ta en väldigt snygg bloggbild på en rejäl bula vid ögonbrynet. Jag har hamnat i sådana här sitsar innan, oftast har det varit hästar inblandat och någon form av övermod. Idag var jag bara tanklös, vet inte om det är bättre?
 
Ridningen då? Planen för dagen var att försöka inverka så lite som möjligt, sitta still och få henne med mig. Tyckte hon gick väldigt kort fram redan när jag ledde henne, ägarna försökrade mig om att hon är så kort i steget. Här har vi nog en liten bov i dramat, hon är nog stel som sören och man får nog ge henne en ganska lång uppvärmning för att inte få en häst som helt tjurar ihop. Hon hade dessutom stått sedan i måndags pga vaccinering osv så vi hade ett lugnt pass på agendan.
Jag når väl inte helt fram till henne och jag önskade mer respons, dock satt inte löst en enda gång och vi var nog ganska harmoniska ihop. Det kan bara bli bättre, så kan jag säga!
 
Fördelen med att rida den här handbromshästen som är lite istadig är att det korta skymningsdressyrpasset jag genomförde på Gill när jag kom hem kändes helt magiskt. Nu hade jag dressyrspö igen och det gör att det finns aktivitet från början. Hon skrittar igenom hela kroppen och bjuder fint både i trav och galopp och då framförallt i jämförelse med min andra ridupplevelse idag. Skulle jag vilja ha något annorlunda så är det ju den där känsligheten, hade varit rätt gött att göra halt och övergångar för finare hjälper. Men det kommer kanske?
 
Nej nu håller jag kväll, lång dag!

Kommentera här: