Helt vitt och stallfunderingar

Jahapp då har vi riktig vinter igen... Wohoo! Jag har redan lyckats halka och ramla en gång idag. Hundpromenad med blankis under snö, som tur var räddade Patrik mig lite i fallet. Jag räddade inte honom lika bra när han höll på att ramla ;) Vi har försökt sätta sulor på Gill, tveksam till att den tekniken fungerar. Dvs använda vanliga sulor som vi klippt till som "joursula" och kilat in i skon. Jag tror jag har lagt ridningen på is (hahaha) för dagen. Jag är så jäkla sugen på att skaffa ridhus att jag knappt vet var jag ska bli av, men inser även att det är en något självisk och barnslig inställning. Det är ingen mänklig rättighet att ha häst och det är defintivt ingen rättighet att ha ridhus... 
 
Men närmast nu är ju stallbygget och det vänds och vrids på priser, material och byggtekniker. Ritningen är klar till 90 % iaf, kommer bli ett huvudstall med T-stallgång, där ena gången leder till gödselstacken, andra ut på gården och den tredje mellan boxraderna. Själva stallet blir ett oisolerat kallstall med öppet upp i nock, med ingång till den befintliga lösdriften som kommer att göras om till isolerad sadelkammare, foderrum och spolspilta.  På andra sidan stallet kommer en carport för traktor och hästtransport vara och även möjlighet för hö och halmförvaring i markplan. Eftersom vi har hö och halmbonden så nära behöver vi inte ha så stora lagringsmöjligheter.
 
 
De stora frågorna nu är tak och fönster. På Patriks garage är det röd pannplåt, fint som snus men dubbelt så dyrt som vanlig korrugerad plåt. Jag är lite inne på fiberbetongtak då det är väldigt bra i djurstall för att inte få kondens. Med takdiskussionen kommer fönsterdiskussionen. Jag har hela tiden var helt hundra på att ha öppningsbara sidohängda fönster med galler. Dessa är "svindyra"  speciellt om man vill ha med valv och räcker knappt för önskat ljusinsläpp i ett såpass "stort" stall. Att jag vill att hästarna ska kunna titta ut är egentligen bara puckat då mina hästar aldrig kommer vara inne mer än på natten om de inte är i sjukbox. Så i princip skulle jag kunna nöja mig med ljusinsläpp från tak eller högt upp på sidorna (kommer att ha nästan 3 m vägg). Ljusinsläpp i pannplåt finns inte, därför går den här frågan lite ihop med takfrågan. En budgetlösning är även att ha ljusinlsäpp i tak OCH hål för "fönster" men med träluckor i varje box.  Dvs hästarna kan sticka ut huvudet och ha luftiga boxar vid vettig väderlek.
 
Billigaste möjliga sidohängda stallfönster hittar jag på Y-TE fönster  som produceras några kilometer bort. 10x8 kostar ca 3600:- inkl moms....Detta är egentligen i minsta laget om man ser till önskat ljusinsläpp räknat mot golvyta. Både fönster och dörrar kan bli en svindyr historia, men eftersom vi inte ska ha ett isolerat stall finns där lite svängrum för att bygga egna dörrar och skjutporten mot hö och halmdelen finns redan i lösdriftsbyggnanden idag.
 
En tredje sak i takdiskussionen är att den här byggnaden kommer att vara perfekt för solceller, då vill man inte ha ett alldeles för fancy tak om man ändå ska gömma det med solpaneler. Mycket att tänka på! Hade självklart varit enklare om jag bara hade haft oändligt med pengar!
 
 
1 Katarina:

skriven

Men... varför bygga stall när du har en lösdrift? Hjälp en förvirrad liten agronom!

Svar: Förstår frågan... för det första är lösdriften för liten och nu efter 1,5års utvärdering är jag helt säker på att jag vill ha stall. Tar det i ett eget inlägg :)
dooh

Kommentera här: