Skrot

Jag vill ju gärna se till att vi har så lite skrot som möjligt på gården, detta är ganska svårt när man bor med min käresta. Han är inte rädd för att ta hem nytt skrot men är defintivt livrädd för att göra sig av med skrot. Därför var det en säger när han för några veckor sedan gjorde sig av med två bilar. Med tanke på detta så är det en aningen märkligt att jag då väljer att stöta skrotsamlandet genom att heja på inköp av antika betesputsar. Till mitt försvar är det ju helt i egen intresse för att se till att hagarna här hemma är piffiga. Och att köpa en nyare variant till den gamla skrottraktorn här hemma känns lite som överkurs. Lantbruksredskap är äckligt dyra, även de gamla. En helt ny betesputs kan man få i budgetvariant för 10.000, då är det budget. Ska du köpa en gammal i samma anda som traktorn får du nästan ge 5.000. Då känns helt plötsligt 10.000 för en helt ny mycket mer rimligt...
 
Eftersom den där mannen jag lever med har ett skrotintresse ( är det så att jag kanske skriver ner honom lite?) så var det inte helt otippat att han var på skroten i fredags och ändå passade på att fråga om de hade någon typ av slåtter. Av en händelse hade de det. Av en händelse så kostade den typ bara 1.000 och då fick man minsann med en en hel slåtter till, som kanske var mer halv, men finare färg.... Så han slog såklart till... Och jag stod här hemma och hejade på, lyckligt ovetande om vad som komma skulle.
 
Idag hämtade han hem vidundret (vidundrena), stora är de och den kompletta är verkligen en raritet, shabbychick (skabbigt skick) räcker inte som beskrivning, Rostigt rustik är kanske en bättre benämning? Lilla traktorn här hemma fick hjälpa till att lasta av, det gick över förväntan när han väl plockat av skopan. Nu är bara frågan vad det är för modell? För den måste fixas till och vad gör man med en sådan här fantastisk skapelse? och var kan man hitta billiga däck till en skrothög i den här stilen? Och varför tyckte jag det här var en bra idé?
 
 
Den här extraslåttern är inte alls så rostig, men typ halv. Så det är ju ingen bra sak,,,,
 
 

Kommentera här: