Trauma eller wow?

Morgonen började med huvudvärkrester från gårdagens studiebesöksdag, jag kan känna mig en gnutta störd över att mitt huvudvärkande har börjat öka. Har kommit in i ett stimm där bara tanken på att åka långt, umgås och vara på nya platser ger lunchmigrän som håller i sig resten av dagen. Igår försökte jag bota med migräntabletter, men trots fyra tablettetter så hände inget med huvudvärken utan jag fick snällt gå och lägga mig tidigt igår.
 
Jag började bra idag med att låna ut min sadel på prov, nu håller vi tummarna som fasen så att jag får den såld någon gång. Sedan var det kort föreläsning och därefter studiebesök (!) på slakteri(!!). Jag skulle ljuga om jag sa att det var´med lätta steg jag gick dit. Vi besökte ett slakteri för nöt och lamm och besöket började bakifrån, dvs från styckningen och mot större och större detaljer till att djuren delades på mitten, togs ur och flåddes. Det var inte helt angenämnt, det kan jag inte säga. Men samtidigt var det en väldigt lugn och kontrollerad miljö vilket kändes bra. Det förekom ingen stress vid bultning och avblodning utan allt skedde under väldigt behärskade former. En slutsats jag kan dra är att jag tror att ett medelstort slakteri som detta har bättre kontroll och rutiner än många gårdsslakterier. Kontrollerna är dessutom hårdare här. Jag trodde att besöket mest skulle bestå av trauma, men jag tror inte att jag kommer drömma några mardrömmar. Jag är av den åsikten att om man ska äta kött måste man vara beredd att se processen kring själva köttet.
 
Efter studiebesöket åkte jag och handlade på Ica i Hörby, bra priser på frukt och grönt och välsorterat upplägg. Jag knatade glatt fram till kassorna när jag var färdighandlad och började att slänga upp varorna, då stoppade kassören mig och sa : "här har vi nummerlappsystem".  Jag bara : "whaaat?!". Tittade mig förvirrat omkring och insåg att där var massa pensionärer som snällt stod och väntade runt om kassorna.  Så jag fick packa ner mina varor igen medan jag muttrade något ohörbart på danska. Letade förtvivlat efter de där nummerlapparna och fick dem utpekade av en gammal man. Tog nummerlappen skamset och ställde mig för att hänga vid en frysdisk, när jag stod där vid frysdisken så såg jag lapparna i taket "HÄR VÄLJER DU INTE FEL KÖ". Jahapp... Tanken är ju helt briljant, när man väl kommit över retligheten att man inte bara kunde välja rätt kassa från början. Men, där finns ett stort men.  Nu var här många äldre och när deras nummer kom upp gick de bort till kassan, vilket innebar att där blev ett glapp mellan varje kund. Efter att ha handlat i Lund där man knappt hinner betala innan nästa kund är klar bakom en så kändes det här toookigt långsaaaamt. Så detta får definitivt räknas som dagens trauma.. och wow!
 
Har även köpt en begagnad dressyrgjord av en supertrevlig islandsmänniska, bara måste rida där! Och så har jag ridit mitt eget ök och släpat på en drygg shettis medan jag var hungrig. Vet inte om de var ovanligt störiga eller jag hade ovanligt låg blodsocker, men drygt var det.
Sen lagade jag lax och räkgryta så nu är jag på marginellt bättre humör...
 
 

Kommentera här: