Halsring

I snitt rider jag barbacka en gång i veckan, en del för balansens skull, en del för närheten till hästen och en del för att jag är lat. Den sista delen väger ganska tungt, för det är ganska skönt att hoppa upp i jeans eller joggingbyxor, gympadojjor och slippa sadla. Alla vet ju hur jobbigt det är att byta från stallskor till ridstövlar...
 
Idag vaknade jag med lite huvudvärk och efter promenad med hundarna och regnets intågande fanns ingen ridinspiration alls. Så latmasken tog över och jag hämtade hjälm och halsring (då slapp jag ju att tränsa med), hoppade upp på en blöt häst i hagen och red där i en kvart. Faktiskt första gången på tusen år som jag bara red med halsring, något som defintivt borde införas på veckobasis i samband med barbackaridandet. För det första vill jag säga att det gick bra, ingen blev tappad och vi både svängde och bromsade på kommando. Dock inte med precision nog att rida ett dressyrprogram, men det har vi å andra sidan inte ens med träns på. Att rida utan träns kräver större tillit till mina övriga hjälper, jag lutar mig gärna på handens sista inverkan. Dvs jag får ingen broms utan hand, även om hon svarar på vikt, sänkta hälar och ev röst så behövs allt som oftast det lilla sista i handen. Likaså när jag ska svänga, alla delar måste vara med. Med halsringen kopplar jag bort handen helt, visserligen använder jag lite neckreiningteknik, men inte alls lika mycket handinverkan som med ett huvudlag på.
 
Vi red lite volter, gjorde lite halter, travade på volt och tog en galopp. Allt väldigt sansat. Det är verkligen tacksamt med en bregotthäst i dessa lägena!
 
 
1 Caroline och unghästen Stina:

skriven

Ett av de få tillfällena när lathet för något gott med sig... Tror det är superbra att ha som mål att rida som du gjorde nu en gång/vecka. När man (läs "jag") kommit över krampaktigheten att inte ha några tygel-livlinor, blir man säkert mycket bättre i sin andra hjälpgivning!

Svar: Ja precis för hur mycket man än tänker "släpp handen (utan att förlora kontakt)" så blir det inte samma som att inte ha tyglar alls. Och för att komma dit måste man väl någon gång bara göra det!
dooh

2 Katarina:

skriven

Imponerande! Jag har jättesvårt för att rida i halsring, vill gärna "styra" och tja, kan liksom inte koppla bort handen riktigt. Men kanske borde öva mer?

Svar: Ja visst är det svårt? Men man måste väl bara göra det för att lära sig det. Kanske inte på en helt tokig häst, men en som redan är lite lagom skolad.....
dooh

3 Katarina:

skriven

Haha, min häst är väl inte helt tokig men inte direkt skolad heller :P

Svar: Hahaha... din ser dock inte så komfortabel att sitta på barbacka som min lilla köttbulle, men man kan väl rida i sadel med halsring, lite av en kompromiss?
dooh

Kommentera här: