Greenrun 2016

Jag har alltid drömt om att få galoppera över en golfbana, att då få lov att springa på en golfbana borde ju vara ett hyffsat substitut. Så när svärmor berättade om loppet och Blentarpsmilen gick så pass bra kände jag att Greenrun var min nästa utmaning och då självklart det långa loppet på 9 km. Jag föreställde mig dessutom att jag skulle klara det på ca 50 minuter och att det skulle vara ganska enkelt att springa på glofbanekortgräs och jag menar hur höga kan backarna vara på en golfbana.
 
Vi kan säga som så att mina föreställningar var helt felaktiga! Inte nog med att det var nästan trettio grader ute i kvällen så var där backar jag endast skulle kunna tänka mig att åka pulka ner för. Redan första 3 km var där 3-4 småbackar som var okej att ta sig upp för. Precis innan upploppet för de som sprang 4 km kom en backe man nöd och näppe kunde småjogga upp för, men som medförde astmaandning en bra stund efter. Efter den backen sa jag till brorsan att han kunde lämna mig så att jag kunde gå lite för nu var det inte kul. Jag visste liksom att jag hade mer än hälften av banan kvar, det var varmt, jag kände mig less och mitt skosnöre hade gått upp. Men jag fortsatte springa och han stannade kvar, tills nästa grusade backe kom som dessutom avslöjade nästa backe igen som var som en jävla skidbacke. Där "gav jag upp", det var bara att gå upp för backen till 6 km markeringen och vattenstation, knyta skorna, jogga ner för "skid(t)backen" och sedan gå upp för den igen. Att gå upp för dessa två backar krävde i princip att man låg helt framåt med kroppen, det var inget för amatörer. Knappt jag kunde gå upp!
 
Efter dessa mördarbackar var där typ 2.5 km kvar som jag joggade långsamt, långsamt, fanns inte en chans att jag kunde öka... Förrän jag kom till upploppet och blev alldeles kall i kroppen och spurtade snyggt in i mål. Märkligt det där med adrenalin.
 
Att springa på gräs var inte alls så lätt som jag trott, det var faktiskt ganska tungt. Så ska jag  vara ärlig var det en skitrunda som hade krävt mer backträning hemma. Så nästa år får jag ha tränat bättre...
 
55 minuter landade jag på, brorsan på 51, vinnaren i herrklassen på 33 (hur fan gjorde han det?) Jag får nog ändå säga att jag är nöjd med tanke på att jag fick gå upp för båda backarna! Nästa utmaning är Kåsebergaloppet 13 aug, och det hörs ju på namnet att det kommer att vara kuperat... puh!
 
Soligt och fint i väntan på utlottning av priser
 
Världens finaste medalj! Och man fick en lyckokaka i goodibagen som känns lite placerad för löpningens skulle ;)
 
 
1 Katarina:

skriven

Haha, har också alltid drömt om att få galoppera på en golfbana :P Efter ditt inlägg tror jag inte att jag skulle ge mig på det själv utan häst (;

Svar: Nej förstår att det kan uppfattas som avskräckande... ;)
dooh

2 Caroline och unghästen Stina:

skriven

Haha, jorserrusåatte. Jag brukar springa upp för de där backarna puttandes på min golfvagn ;) Tjockisar har golfbil, så jobbig är en golfbana ;) Som vanligt imponerad över din tid! För mig tar det 4 timmar att ta mig runt en 7 km lång golfbana, men då har vi ju den där lilla detaljen med en boll som aldrig vill åt det håll jag tycker mig slå den ;)

Svar: Haha, så det är därför golfbilarna finns? Trodde det var av vanlig hederlig lathet inte överlevnadsinstinkt som det måste räknas som på den här golfbanan;)Och Tack!
dooh

3 JennyM:

skriven

haha har också alltid drömt om att få rida på en golfbana ;) Dra en liten repa sådär bara för att, slöseri med fin mark brukar ju jag säga men golfspelare säger nog samma om hagar och ridhus också ;)

Sv:Ja, jag känner faktiskt så också! Tänk om jag fått den smällen i ansiktet... hemska tanke! Ja, jag har ju ett lagom stort gips så jag kan faktiskt hålla ändå och nu börjar jag få tillbaka lite styrka i fingrarna så det ska nog gå ändå ;)

Svar: Vi är nog många som drömmer om det, känns som ruskigt bra underlag!
dooh

Kommentera här: