Förnybar kraft

Min bror är väldigt engagerad i omställningsfrågor och energilösningar, han var snabb med att sätta upp solceller, skaffa en begagnad elbil och för att dra det ännu längre så har han satt upp ett eget vindkraftverk. Ett sådant där litet som man typ ser i Australien i bushen. Han har konstaterat att vindkraftverket aldrig kommer att betala sig, men numera är han istället alltid glad när det blåser (ett tips för er som klagar på att det är blåsigt).

Han är mycket bättre på de tekniska frågorna än mig och nog mycket mer nyfiken när det gäller den typen av omställning. För mig är allt grekiska när det gäller teknik, men jag ser såklart nyttan med förnybar energi. Konstigt vore annars.

De senaste dagarna har han delat med sig av urklipp från artiklar där flera storbolag gör miljardsatsningar inom sol och vindenergi. Otroligt kul att läsa, men vi konstaterar båda att det är sorgligt att inte världens beslutsfattare visar vägen utan att det är privata aktörer som gör det för att i mångt och mycket kunna sälja mer och ”green washa” sina verksamheter som i grunden sällan är hållbara.

Jag köpte en ny bil i helgen, en sådan smutsig bensinbil som jag kan dra hästsläp med, blev en Volvo V50. Helt otippat fick dessa dra 1500 på B-kort  och kändes lagom stor. Så jag som aldrig skulle ha en Volvo skaffade en Volvo. För att ”green washa” det beslutet så har vi bokat in ca 100kvm solceller till stalltaket, vilket nästan kommer producera hela vår elförbrukning. En nätt investering på ca 200’ som kommer att betala sig på 10 år.

 

Kommentera här: