VBR- ekipageoptimering

Varning, lång text. Minnesanteckningar för mig själv

Igår åkte jag och Yolo på långutflykt, två timmar i transporten till Ängelholm med start kl 10 innebar att jag fick ta en semesterdag.

Vi startade dagen med att jag fick göra en kroppsanalys tillsammans med fysioterapeuten Lena Göransson och två som skall certifiera sig som VBR-tränare, hade lyxen att min tränare var en av de som ska certifiera sig och det var även hon och en annan som analyserade mig. Vi tar med oss att jag är vänsterdominant med instabil högerskuldra. Jag behöver göra knipövningar med höger fot för att jag är plattfotad och utåtsvängd i höger fot vilket skapar instabilitet i hela högersidan. Något som har anmärkts på när jag rider. Fick med mig lite småövningar för att stärka upp och justera överkroppen. Jag är dessutom svankig och väldigt spänd i bröstmuskulaturen vilket ger mig framåtroterade axlar. Något jag visste sedan innan men är väldigt dålig på att jobba med.

Efter stående analys fick jag sitta på en sadelbock för att se till bäckenposition mm. Även här stack höger fot iväg. De kunde snabbt se att jag har ett väldigt brett bäcken och behöver därför en väldigt bred sadel. Har en sk äppelform och behöver sadel med stöd i framvalv och lite bak under ovansidan av låren. Vad som var extra intressant var att där inte fanns några avtryck av mina sittben efter att jag suttit på bocken. Det är alltså så att mina sittben sitter så långt fram (??) under mig att jag INTE sitter på den när jag rider. Så när jag har sagt i tusen år att jag inte känner mina sittben så är det en alldeles korrekt analys.

Yolo stod fint i transporten under väntetiden men hon ville verkligen ut när det var hennes tur. Sadelgurun och biomekanikproffset Maria Hallring beklagade sorgen med att jag hade en 4-åring, för de är alldeles hopplöst ofärdiga i kroppen och sadelläge. Hon konstaterade även att det var en ohyggligt bred rygg (matchar mig) och att de inte hade mer än en sadel som var bred nog hemma. De hittade även små partier med värme i ryggen, säkert från måndagens konditionsträning med den där sadeln som egentligen är för liten men som hon ändå trivs med. (har inte så många uppsuttna pass /v och ingen av sadlarna används mer än max 2ggr/v) Vi tittade även på min dressyrsadel, den jag både trivs i och upplever att jag ramlar framåt i. (man kan inte få allt) Faktiskt så låg den helt OK utifrån Yolos nuvarande förutsättningar. Framförallt så var den bred nog och sittpunkten var inte helt åt skogen. Fick även se prov på hur tydligt högerroterad Yolo är, när man stod bakom henne och svängde huvudet åt höger så flyttade sig hela sadeln och ryggen, medan den låg i princip still om hon böjde huvudet till vänster (blandar säkert ihop höger och vänster nu)

Däremot är sadeln helt åt skogen för mig, även här är den bred nog åt mig, men den knuffar mig framåt så att det smäller om det! Så istället för att kunna arbeta med små muskler så sitter jag och kompenserar med stora muskler i min sadel för att ens få till en hyfsad sits och inverkan. Domen blev att det var bättre jag red barbacka…

Sista momentet var att rida, den enda sadeln som var bred nog och satte mig hyffsat var en hoppsadel. Så med korta läder fick vi entra ridhuset. Först kändes allt snett, men efter ett par justeringar och med lite knip bakom höger skuldra hittade vi hyfsad balans och stabilitet. Tills vi skulle trava. De bad om en åtta i ett ridhus fullt av hinder, helt blockerad över att jag inte kunde finna något mönster så lyckades jag varken titta mellan öron eller hitta lugnet i Yolo. Trött i huvudet som jag var så fanns där i ärlighetens namn ingen fokus i mig. Så fick knappt trava då det blev ör obalanserat utan istället fokusera på att skritta med trepunktsits. Fyra steg upp och några ner, händerna burna långt framme helt oberoende av sitsen. Stadigt och i balans. Det var jobbigt! Och mycket bra! Yolo kändes tillfreds och jag kände mig bitvis rätt så jordad.

Mycket input efter den här dagen och där är en del som ska arbetas med. Känner verkligen att jag har massa bra nya redskap att ta med mig. Hade dock behövt köpa ny sadel och den här gången kan jag nog inte komma undan billigt. Men jag tror att det är värt det, är nu både jag och hästen speciella i  våra kroppar så får vi kanske anpassa oss efter detta! 

 
Tydligen en sådan här sadel jag borde ha, typ gratis:
1 Imma:

skriven

Men så Spännande ändå! Klart ni ska ha bästa sadeln för er 🙂

Svar: haha klart vi ska ha, men 28.000?
dooh

2 Anonym:

skriven

Eh. Ja? 😂

Kommentera här: