Självinsikt

Vi har alla olika styrkor och jag som person väljer oftast att se till mina svagheter. Vilket gör mig till en ganska ledsen människa, jag borde självklart lyfta det jag är bra på, men istället tänker jag om jag gör något okej att jag borde kunna gjort det ännu bättre. Det gäller allt från min ridning, till matlagning, till djurhållning till livshantering generellt. Det är faktiskt ganska orättvist av mig att behandla mig själv så.

Men i mina analyser av mig själv har jag kommit fram till att jag är väldigt dålig på att komma ihåg detaljer, korrekturläsa, följa recept och gå in på detaljer.

Jag är däremot väldigt snabb på att hitta nyckelord, se helhet och ändra mina tankebanor allt eftersom nya ”bevis” dyker upp.

Så istället för att hänga upp mig på att mina fingrar ofta är långsammare än min hjärna och att jag inte alltid registrerar alla ord i en text eftersom helheten är tydlig utan vissa ord, så borde jag istället höja upp den här kvickheten. Hur vet jag inte. Hur många arbetsgivare uppskattar en person som erkänner att de är slarviga?

Det här förklarar kanske varför jag hatar att bygga, det kräver någonstans att du är intresserad av millimetrar och mått istället för känsla. Och det är kanske därför jag är okej med att blanda flera ton bruk till murning. Det går att göra på känsla och ger ett snabbt synligt resultat.

1 Katarina:

skriven

Man säger allt bra först, och sen att noggrannhet i detaljer är en utvecklingsbar egenskap som man jobbar på att bli bättre på. "där har jag haft en stor nytta av ridningen/bygget hemma/whatever, för då har jag tvingats fokusera även på småsakerna för att nå fram till helheten" eller nått 😁

Kommentera här: