Våga drömma

Drömmar är bra att ha, ibland har jag en uppsjö med planer och drömmar, andra gånger är det helt tomt.

Just nu är jag i en fas där jag vill en massa, men jag vågar inte riktigt. Idéer finns om att satsa stort, integrera hästar och besöksnäring. Leva av och på gården. Men det är kanske inte helt lösbart om bara en drömmer stort? Men för min del känns det inte alls ologiskt att bygga stort och låna för det. Den svåra nöten är väl läge, vattentillgång och finansiering om allt i projektet ska hyras in. Jag får kanske sätta mig och räkna på en kalkyl? Kan väl inte vara så svårt…. Även om det klart hade varit bättre att ha mer kapital så känns inte lån som någon omöjlighet.

Det svåra i den här biten är att jag inte prioriterar vårt boende först, att jag hellre satsar på eventuell verksamhet. Jag är nöjd med vårt nuvarande boende så problemet är väl mer att vår gårdsmiljö mest är skräpig för tillfället. Men en väg är på väg och med den vägen verkar det följa med en del ordning. Håller tummarna.

 

 
1 Katarina:

skriven

Eftersom du redan tänker stort - satsa på något som kan ge startbidrag för unga lantbrukare? Då måste du ha en bra affärsplan och tänkt igenom en hel del om hur företaget ska utvecklas på sikt, så en stor och viktig del av jobbet gjort - plus att du kan få 150' i bidrag för det. Och jag förstår dig! Velar så på om jag också vill gå på stort och ha en gård nog för att jobba hemma, eller om det får räcka med något stort nog för familjen..

Svar: Det som gör det mest motigt förutom sambons ovilja till större drömmar är byråkratin. Trots att jag inte är dum i huvudet så tycker jag alla tillstånd, revision mm känns extremt motigt. Tror att jag skaffar två får istället...
dooh

2 Katarina:

skriven

Två får kan bli tio som kan bli femtio och ett gäng stugor :) ett slitet uttryck men Rom byggdes inte på en dag och sluta inte drömma!

Kommentera här: