Sista dagen på semestern, Ön Mön

Pensionärsvarningen på mig är ohygglig, ännu en dag vaknade jag av mig själv en halvtimme innan frukosten öppnar. Patrik vaknar av att jag drar upp gardiner och börjar stöka runt. Men med en ny frukostbuffe framför mig så är spänd av förväntan och tycker att tiden är allt för långsam. Restaurangen på hotellet är supertrevlig och med en härlig utsikt över golfbanan. Ja det är ett golfhotell, men hur många hästhotell finns det? (Hittade ett B&B i våras där jag hade hästar utanför fönstret, alltså bokstavligen, men såna ställen är lätträknade)
 
Frukosten var fräsch men faktiskt så var det bättre utbud på förra hotellet och framförallt bättre kakor på förra hotellet. Det här hotellet hade inga kakor alls, men bättre kaffe. Kaffe trumfar inte kakor. Och så rev jag mig i halsen på de väldigt goda bullarna, för att jag tydligen är glupsk. Någon i min närhet som tycker att man inte ska ha ätiti färdigt på en frukostbuffé efter tio minuter...
 
Blåsigt men soligt ute och dagens mål var Möns Klint. Dåligt pålästa så visade det sig att det var ett jätteområde som är ett naturreservat. Massor av vandringsleder, Geocenter och fantastisk natur. Bilderna får tala för sig själva:
 
Högt uppe kan man ana storheten
 Hisnande vyer med kalkvita väggar som hela tiden förändras av väder och vind
 För att ta sig ner för att titta upp får man snällt gå i cirka 500 trappsteg, inte alls så lätt som det låter. Men så värt när man möts av detta och detta...
 Eftersom vi är två stora barn och vi var ganska varma så passade vi på att testa havet med, en bit ut var det sandbotten och det är hisnande att ligga och titta upp för de vita väggarna.
 På en sten låg en kompis med ett rörelsemönster som en brun hund
 Det var dens bästa sten, ett helt varv snurrade den på stenen utan att egentligen komma till ro. Såg otroligt bekvämt ut.
 
Efter ca 8 km vandring och tusen steg i trappor var jag rätt mör och har idag en tokig träningsvärk i vaderna. Jag hade lite dumma sandaler att gå i (lite som det där med sommarklänning). Perfekta att bada i, men lite väl öppna för stenstrandsvandring. Om det är sandalernas fel eller om jag är så otränad som jag tror att jag är vill jag inte spekulera i.
 
Vi avslutade vår besök på ön Mön med att besöka Klintehamn, blåsigt som tusan till skillnad från klinten där vi hade mild bris. Hamnen bjöd på hela två fina sandstränder och vi är båda överens om att en längre tur på Mön måste göras. Hittade dessutom en liten skylt mot ett fikonplantage som vi såklart var tvungna att besöka. Helskumt ställe där det var öppet 10-20 alla dagar, knappt skyltat och knappt bemannat. Efter att hittat plantagen och tagit oss tillbaka till bilen dök det upp en rödnäsad gubbe som inte förstod ett ord av vad vi sa. För att minnas detta för evigt köpte vi ett fikonträd, nu äger vi två fikonträd och jag skulle vilja kalla oss rika.
 
Rader med fikonträd, så häftigt
 
Innan vi återvände till Sverige och vardagen köpte vi varsin burgare i Stege så att vi både blev alldeles för mätta. Perfekt med matkoma när man har 20 mil i bil framför sig!
Söndagen blev iaf ett perfekt avslut på vår semester.
1 Katarina:

skriven

Okej läste inte färdigt inlägget för jösses vilken affärsidé jag fick! Akhal teké-stuteri med bed and breakfast! Ovanliga hästar, gulliga föl och sköna sängar. Självklart nybakat bröd och så lokalproducerat som det går. Nu får vi leta större gård! Eller kan friggebodar funka? Vilka möjligheter!

Svar: Ja det är bara att köra, vi har nära till djurpark, hav och skog och en idé om stugby har funnits här hemma. Kanske något man borde fundera vidare på. Jag älskar ju frukostar så jag tänker att det kan bli mitt signum. Tänker dessutom att man kan hyra ut stugorna på vinterhalvåret till gymnasieelever som läser naturbruk på djurparken... Älskar tanken på att typ bo i en hage :D
dooh

2 Katarina:

skriven

En kompis pappa byggde två stugor på deras gård på Orust, trots inget speciellt läge (inte havsutsikt eller så utan bara skog/åker) var det rätt hög beläggning faktiskt. Djurpark borde ju definitivt locka folk! Köper jag en större gård hade jag kunnat tänka mig bed and box med egna stugor och egna boxar till då, är typ en kvart från Strömsholm härifrån.

Svar: Perfekt läge i närheten av tävlingar!
dooh

Kommentera här: