Fårskalle

Planen var att låna får i år, det kom aldrig några får så då har jag gått vidare till att jag får skaffa egna får. Helst i år så att jag lär känna dem under vintern. Kommer dessutom att ha lite plats över i stallet då Gill stannar hos grannarna över vintern. 
 
Nu när jag letar runt bland får på blocket och försöker läsa på så hittar jag Dorpern. En sydafrikansk ras som är väldigt tålig för värme och kyla, behöver inte klippas då den fäller, bra kött och lättlammad. Vad mer kan man önska? Självklart är denna ganska ovanlig och såklart dyr i inköp. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska försöka få tag i ett par rena dorper tackor och isf vänta den tid det behövs eller jag bara ska ta någon vanlig lantras och längs vägen få in dorper. 
 
Dorpern framkallar samma känslor i mig som dexterkon, det är ett riktigt villhöver djur!
 
 
 
1 Imma:

skriven

Men gud... Nakenfår?!

Svar: nej, de har ull😂
dooh

Kommentera här: