3e dagen på semestern

Efetr en god natts sömn så vaknade jag i vanlig ordning lite tidigare än nödvändigt, men ser man fram emot en frukostbuffé så gör man. Vi var först i matsalen och kunde välja och vraka bland borden. Frukosten serverades i festsalen som egentligen hade lite mer 70-tals aula över sig än lyxig restaurang. Men med goda bakeoff bullar och tillfredställande påläggsutbud är jag inte den som gnäller. Blaskigt kaffe är dock lite svårare att ha överseende med, men deras miniwienerbröd kompenserade det. Såå goda! Bakeoff är så smart på dessa mindre ställen, då kan det alltid serveras fräscha saker utan att det blir en massa svinn. Svinnsmart var även att man fick koka sina ägg själv i vattenbad och färgmarkerad hållare. Något jag inte hade lust eller ro till att göra.
 
Dagens plan var att åka till Römö ca 15km bort, ön ligger mitt i Vadehavet och skulle bjuda på överdimensionerade sandstränder, vacker skog och sanddyns"ängar" så långt man kunde se. Mulet, men varmt var perfekt vandringsväder och hela förmiddagen tog vi oss runt till fots. Jag testade även på lite balansakter på en djungelstig, inte helt överraskande så var jag riktigt dålig på det, men det var hemskt kul!
 
Ljung och kvistig ek
 Ängar där sanddynerna gick som en ås, perfekt liten omväg med enorm utsikt
Stranden där man körde ut, vi gick såklart. Vilket i efterhand kändes orutinerat. Ca 1 km från sanddyner till vattekant och totalt 4000 hektar strand i naturreservatet bär lite respekt med sig.
Inget överflöd av badgäster, men vi testade vattnet en bra stund och jag önskade så att mitt tioåriga jag hade fått vara här och plocka snäckor. Vattnet var salt som attans!
 
När det var dags att äta lunch tog vi oss till hamnen där jag fick ätit världens bästa lunch. Laxmacka och pommes i samma anrättning. Himmelriket! Restaurangen var dessutom inredd med allsköns lustiga omgjorda hushållsapparater.
 
Efter lunchen lämnade vi ön för den lite större orten skärbäck, där tittade vi i möbelbutiker, inredningsbutik och jag insåg att jag borde handla mer secondhandkläder, tre plagg för 30dkk. Perfekt Vi köpte även en svinsnygg stekgryta, den ska vi bära med oss genom livet, svindyr men hur ofta köper man sånt? Lite osmarta som vi var tänkte vi att vi skulle hitta ett café utanför byn mot hotellet. Men den här delen av Jylland är tydligen stendöd så det slutade med att vi fick köra till en annan ort på fel håll. Där hittade vi dock Ecco's högkvarter vilket kompenserade en del ;) Inga fynd men världens största eftermiddagskaka....
 
Dagen avslutades med middag på hotellet igen, denna gången fick vi köttfärslimpsinbakad fläskfilé. Så udda, god köttfärslimpa, torr fläskfilé och goda grönsaker igen. Pannacotta till dessert och jag fick min första och sista Irish coffee för resan. Patrik tog en kaffe, där han fick väl utvalda karameller till. Precis som restaurangen visste. Sjukt mätta efter pannacottan gick vi en sväng, på en led vi inte visste vart den ledde. Lagom långt bort öppnade sig himmelen och vi valde att vända tillbaka, blöta, mätta och glada . Vad är lite vatten i det stora hela?
 
 
 
 

Kommentera här: