Ullisar

Eftersom jag numera är en seriös lammproducent så har jag införskaffat elitlamm, ett program där jag kan titta på härstamning, sköta stalljournal, sälja djur och mycket mer. Så fort mina får var överförda till mig började jag nyfiket klicka runt. Det visade sig att Ulla och Ulrika är födda februari-18, dvs de är mer än 1,5 år. Ulljana är den åldern som hon uppgett trots det något misstänkta namnet.  Ulla var dessutom inte ren så det var ju en lite kalldusch, trots att hon ser ren ut så har hon mamma utan stam.

Baggen Bob visade sig dessutom vara halvbror med Ullrika, även detta en missräkning. Så av fyra får så var en rätt.

Självklart har jag klagat, Bob är tydligen felreggad och de skulle försöka lösa detta. Ulla vill de byta mot en ren tacka. Vilket gör lite ont i själen, hon är ju ändå så fin och trivs så bra med Ullrika och Ulljana.

Det är en helt ny värld som öppnar sig och komplicerar saker.

1 Katarina:

skriven

Heja dig! Jag som husdjursagronom tycker det är jätteroligt när fler vill bli lantbrukare med husdjur, så länge de tar reda på vad som gäller och är engagerade. Elitlamm är ett bra program, visst kan man få hjälp med foderstater där också? Och ja, ibland känns det som om man måste vara infödd bonde i tre generationer för att lyckas, men det är inte så - jag lovar! :)

Svar: Det är superroligt, men känns lite överväldigande. tex rullar sig får? En av tackorna rullade sig superkonstigt häromdagen, såg ut som att hon krampade. Men verkade inte vara något fel på henne. Lite knott ute då så jag vet inte om det bara kliades, googla får är dessutom skitsvårt. Själva ordet "får" gör att allt annat kan komma upp.
dooh

Kommentera här: