Fårmidabelt

Den här helgen, låt mig bara hämta andan lite så ska jag snart berätta mer.

För tredje fredagen i rad vad jag på hundkurs med Bounty, försenad tränare och distraherad brun hund. Matte blir i dessa situationer mest frustrerad och hjälplös. Tränarens order är att ”var en person som hunden vill välja” Det är faktiskt väldigt svårt när man aldrig känner sig riktigt värd att vara valbar. Någonstans.

Vissa bitar går fint, andra bitar not so much. Inte hundens fel.

Lördagen ägnades åt hemmapyssel, ridning och middagsbjudning. Planen var att gå på en Eamon Hickey Clinic, men lyckades sälja en vagn så fick vänta hemma och missade clinicen. Vet inte varför jag väljer att säga ja till något som gör att jag själv blir lidande. Såg fram emot clinicen ju. Fick istället gjort en fårhage i trädgården med provisoriskt elstängsel.

För igår hämtade vi får! Inte helt enligt plan tidsmässigt, men vi gjorde det! Kom iväg kring lunch, hämtade först tre söta ungtackor och därefter fick vi köra iväg och hämta en bagge några mil iväg. Halvvägs dit gick avgasröret sönder på Patriks skrotbil så det lät som att vi körde en folkracebil. Charmigt. Vi plockade hem en tvåårig hane, superfin! Ganska tung och inte helt lätt att hantera så vi bestämde oss för att han får bo på box en vecka så att vi lär känna honom. Vill inte ha en bagge på rymmen!

 

Flickorna fick komma ut i hage direkt, men ganska exakt samtidigt så blev jag inkallad på en hundträning till. (Planerat med oplanerad tid). Ännu sämre läge denna dag då jag var törstig, hungrig och trött efter fårspänningen. Så första delen av träningen gick inte bra. Tar dock med mig att min hund är fantastiskt duktig på spår!

 

När jag kom hem igen var klocka fyra och det var hög tid för lite energipåfyllning, därefter försökte jag släppa ihop hästarna och fåren. Till min stora förtjusning valde de i första hand att äta Balders brå blommor. Men till min förtvivlan insåg jag att hästarnas nyfikenhet snabbt spårade ur och en av inackorderingarna jagade de stackarna med både fram och bakben. Patrik och jag fick istället jaga hästar och skydda får. Insåg ganska fort att vi får ha de i skilda hagar tillsvidare. Så idag får vi bygga mer fårsäkrade hagar på den plätten av rasthagarna som inte innehåller Alsike. Kul nästan jämt!

 

Kommentera här: