Biljakt

Det är så oerhört tröttsamt att leta bil, speciellt när man tittar på bilfirmor, vilka skojare det finns! Fast man ringer innan så är det inte alls säkert att bilen är på plats, ofta så möter de inte ens när man kommer in och på ett ställe var det granbarr i taket på bilen. Välrekondad…

  • Min kravspecifikation är:
  • Kombi, min Saab-sedan är ingen vidare hundbil. Faktiskt det enda negativa med den bilen.
  • Dra 1500kg på B-kort. Orka ta utökat eller BE?
  • Automatare. Såååå mycket skönare att köra och framförallt med släp.
  • Skinnklädsel. Det kan ju ses som lite överdrivet, men det är mycket värt för min del. (Lättstädat med skinn och ska jag ändå ha en gammal bil så kan det lika gärna vara skinn.)

Vissa av punkterna kan tummas på, utom kombi-biten. Men om jag ska släppa på någon punkt så måste de andra stämma. Och helst vill jag inte mixtra med körkort.

Som synes så har jag inga miljökrav, känner inte att det går med den budgeten jag har och de önskemål på dragvikt jag har. Hade jag haft 300.000 så hade jag kanske köp en rav 4 hybrid, men nu är jag inte där.

Med en budget på max 50.000 ger det mig typ:

  • Subaru Forester eller Legacy
  • Honda CRV (äldre än -08?)
  • Mazda-6 (enbart manuell)
  • Saab 9-5 (måste ha utökat B då).

Då får jag räkna med att bilen är minst 10 år och att den gått mellan 18-24.000 mil.

Saab hade jag gärna skaffat igen, men just nu lutar det år subaru forester för att modellen är tilltalande, den får dra 1500 på B. Nackdelen är dyr i drift tänker jag.

Tänk om jag vore rik?

 

1 Katarina:

skriven

Jag hade en Toyota Avensis kombi, den funkade med vanligt b-kort trots rätt stor transport. V70n vi har nu kräver utökat (ja SUVen också men det räknar man väl med). Kanske värt att kolla på Toyota också? Sålde min med skinnklädsel och automat i våras för 20 papp :)

Svar: Tack! ska titta på det 😁
dooh

Kommentera här: