Yolo-träning

Stubbfälten flockas där hemma och jag missar säkert merparten av dem eftersom jag jobbar och ska på semester mitt i högsäsongen. I fredags testade vi vår första stubb iaf, hon gjorde klart för mig ganska snabbt att trav inte är en acceptabel gångart och rullade snabbt över i galopp. Lite småspökig över halmhögar och annat, men verkligen jättesnäll. Jag får inte till höger galopp ute, vilket enligt alla källor är mitt fel. Mer om det senare. I vart fall så galopperade hon på fint, fick travat lite med, men galopp var som sagt huvudmålet för min tjocka donna. Men med dålig kondis och för mycket hull så var det inga längre sträckor hon kunde prestera. Det är ändå helt fantastiskt att kunna rida sin egenuppfödda fyraåring ensam på stora stubbfält utan att känna någon större oro!
 
På söndagen var det dags för träning. Tyvärr försenad tränare vilket gav oss en lite för lång framskrittning i kvalmig åskvärme. Men när hon väl kom stod det klart att skrittpoletten hade trillat ner iaf, hon kan bära sig fint nu i en öppen och bra form. Traven är en annan femma, hon trillar gärna iväg och jag själv känner mig dåligt sammansatt för tillfället. Hon går dessutom mest och väntar på galopp, inget fel på bjudningen iaf. I galoppen blir det ännu mer tydligt att jag är off i kroppen, behöver trampa ner mycket mer i höger och vara stadigare för att få till högergaloppen och överhuvudtaget rida i balans. Men tjock mage, halvdan sadel och en svag ryttare gör inte ekvationen mer lättlöst. Så jag var rätt uppgiven när vi var färdiga, även om Yolo verkligen är en pärla. Tvivlar dock på att det är okej för en fumlig ryttare som mig att förstöra en så välvillig häst.
1 Katarina:

skriven

Det är få saker som inte går att fixa i efterhand ,när man blir en bättre ryttare med mer kondis. Mvh hon som mer eller mindre fjösridit hela hästens liv och nu behöver sätta krav..

Kommentera här: