Lurendrejare

Jag har precis sålt min översköna Cobra dressyrsadel, den jag stoppade om till bregotthästen förra året men som Yolo inte alls uppskattade. Yolo uppskattade för övrigt inte Lovatt and Ricketts sadeln för 12000 heller. Hon trivs bästa i en gammal Zaldi som egentligen är för smal för henne. Jaja, så är det ju med sadlar. Cobran har varit hos en sadelutprovare ett tag, parallellt har jag haft den på annons och häromveckan nappade en. Jag hade i annonsen skrivit att jag kunde skicka sadeln men ej på öppet köp.

Vi mailade fram och tillbaka och till slut blev det affär och jag skickade sadeln. Allt frid och fröjd så långt. Fick sen ett sms i början av veckan att sadeln var precis en sådan modell som önskades men tyvärr för smal. Jag beklagade, jag vet ju själv hur svår det är att köpa sadel utan inprovning, faktiskt även med inprovning är det svårt. Jag red själv i Lovatten i tre veckor innan jag bestämde mig för den och ungefär samtidigt som jag hade betalat den så började Yolo hata den.

Igår tog det hela en obehaglig vändning där människan anklagade mig för att ha lurats och ljugit. Sadeln kunde minsann inte vara omstoppad på flera år och det var en smal modell inte en "Wide". Smset slutade med " du som är politiker är väl van vid att ljuga". Där kokte jag, förutom det faktum att jag inte är politiskt aktiv längre så är just ärlighet något av det viktigaste för mig. Jag ringde upp och vi pratade, jag beklagade att sadeln var fel på alla dessa vis. Men hennes uppfattning stämde inte alls överens om min och det hela var väldigt märkligt. 

 

Det första jag gör i en sådan här situation är att må dåligt, för jag känner mig som en skurk. Även om jag är helt övertygad om att det var en Wide framförallt sett utifrån alla sadlar jag ägt genom åren och även om jag har kvitto på att den stoppades om förra året så kan jag inte låta bli att rannsaka mig själv. Har jag varit så bedräglig och sålt en oanvändbar sadel? Eller är det en köpare som är besviken på sadelköpet och försöker komma ur affären? Är det sadelmodellen som är annorlunda i vidderna? Var stoppningen så dålig? med andra ord, blev jag blåst av min sadelmakare? Och kan man som köpare ha krav på att en sadel som ny ska kosta ca 20-30 000 är i nyskick om den kostar 7000?

 

Så många frågor men så få svar. 

1 Imma:

skriven

Tycker det låter som att du inte har något att skämmas för. Folk är bara svåra att ha å göra med 😉

Svar: Ja låt oss utgå från att det är fel på andra och inte mig🙈
dooh

2 Katarina:

skriven

Jag klagade på en sele jag köpte på HästNet en gång. Den skulle vara hel och i användbart skick, storlek full. Fram kommer en trasig travsele, (ingen bröstsele som sagt) liten i storlek och den var mer eller mindre obrukbar. Skickade ett surt sms som säljare ignorerade.. himla trist. Annars är det faktiskt en chansning gällande storlek på saker när man köper utan att prova. Men folk är ju bra fräcka ibland också.

Svar: Jag blir så splittrad i sånt här. Såg sen att hon lagt ut sadeln, frågan är då om hon stoppat om den som hon sa eller vad som hänt. Märkligt värre iaf.
dooh

3 Katarina:

skriven

Jag tror att hon råkade köpa fel storlek och ville göra en fuling och klaga lite och hoppas att du skulle ta tillbaka den bara.. jag hade nog blivit sur för fräckheten tror jag 😅

Kommentera här: