Helsike Alsike

Helgen har gått i gräsvårdandets tecken. Förutom de mindre snuttarna gräsmatta jag klipper där hemma så har jag putsat över hälften av alla våra hagar. Så ungefär 3,5 hektar har jag åkt traktor på.
 
Våra rasthagar på 2 hektar stödsådde vi i våras med en viltblandning, som skulle vara mer trampbeständig under vinterns blöta månader. Den är inköpt av ett företag som sysslar med viltfröer och sedan insådd av de som äger Marsvinsholm då de har möjlighet med direktsådd in i den befintliga vallen. Blandningen kallas Viltbetes ÖM Diana och innehåller : timotej 20%, Vitklöver 15%, Engelskt rajgräs 10%, Lucern 10%, Rödsvingel 10%, Rödklöver 10%, Kärringtand 10%, Kummin 5%, Ängssvingel 5%, Svartkämpar 5%
 
I våras när det var sått fick jag en obehagskänsla av att vi hade sått in Alsike, men kollade upp ovan innehållsföretckning och så var inte fallet och jag andades ut. Men förra helgen när jag började putsa över hagarna för att ge nysådden en chans att växa så såg jag de karakteristiska alsikeblommorna. Inte bara på ett ställe utan längs med raderna i allt som var nysått. Alsike kan ge fotosensibilitet med svåra brännskador och leverskador. I värsta fall dödsfall så den vill jag inte ha i mina hagar.
 
Jag har försökt få tag i återförsäljaren, jag hoppas såklart att jag har fel, men känner mig rätt säker. Pratade med han som sådde in och han sa att han kört med helt ren maskin så från honom kom det inte. Frågan är om jag nu måste plöja upp allt och göra om hagarna.  Jag vill inte använda gift, men i det här läget är det defintivt ett alternativ. Dock så kommer gift plocka allt vi sått in, förutom det "rena" gräset. Det rena gräset är där inte så mycket av så det hela känns ganska förödande.
 
Man kan bli trött för mindre. 
 
Men jag tänker inte få panik än, men om några dagar eller så kanske jag bryter ihop ;)
 
Vi har iaf fått flyttat jordmassor från vår blivande väg till vallen bakom stallet. Vallen var egentligen bara en hög med rivmassor och gjord, men är nu förlängd och lite tillsnyggad så att den kommer att kunna fungera som lite vindskydd med! Så det är ju positivt. 
 
 

Kommentera här: