Kristinehamn- dag 4

Söndag och fältskytte. Fältskytte innebär att man går i terängen där man skjuter på anvisade mål i olika former på okänt avstånd. Svårigheten här är just avstånd, form och faktiskt vilken höjd målen ligger på. Ibland är de uppför, ibland är det en sänka mellan mål och skottplats vilket gör det svårt att uppskatta avståndet.
 
För dagen fanns det ytterligare en svårighet, fuktig hetta. Efter en natt med regn och åskvibbar stod vattenångorna upp ur marken och med tung skytteutrustning så var det allt annat än en behaglig promenad på 4 km som väntade. Jag själv hade inga problem då jag hade linne och linnebyxor. Fältskytte är faktiskt den gren jag tycker är roligast, man får både en promenad och så får jag som medföljare följa med och kolla träffar på målen vilket gör att jag känner mig delaktig på annat vis än 20 ligg tex.
 
 
Patrik sköt första målet riktigt bra, men andra blev det helt off trots välsamlade skott. De nästkommande målen sköt han bra på igen och sista målet var helt kass igen. Så kan det vara när man faktiskt inte tränar på något man tänker skjuta SM i... ;) Han fick iaf ett lag-silver med distriktsgruppen. Men eftersom det inte var någon chans till enskild medalj begav vi oss iväg på utflykt efter avslutad runda (silvret blev först klart flera timmar senare).
 
Vi begav oss mot Filipstad och Bjurbäcksslussar där vi blivit tipsade om världens bästa räkmackor. Och så rätt det var, liten välbesökt kaffestuga längs med ett slussstråk. Prisvärda räkmackor och trubadur som spelade sömnig country på knaglig engelska. Medelåldern var sisådär 70 år...
Det här den lilla räkmackan... rimligt!
 Vacker omgivning vid slussarna
Efter en lång promenad i området packade vi ihop oss för en sista kväll i Kristinehamn (första dagen utan badbesök). Eftersom Kristinehamn är otroligt sömnigt så hade cirka tre av tjugo restauranger öppet vilket minskade huvudbryet lite. Vi valde att sätta oss på den italienska restauragen som huserade i ett gammalt tingshus. De varnade direkt för lång väntetid på maten, men eftersom vi i vanlig ordning inte var hungriga såg vi inte det som något problem... Beställde vitlöksbröd till förrätt och jag tog avokadosallad till huvudrätt medan Patrik tog pasta. Så himla god mat och jag fick verkligen en riktigt räkfrossig dag! 
 
 
1 Katarina:

skriven

20 ligg är en fantastisk rolig förkortning :p och lite medaljer verkar han ha fått ändå, och du fick en liten ovanligare semester (;

Svar: ställningar är också en rolig skyttegren 🤣 känns som att det här var en av de vanligare semestrarna för mig, men det är trevligt!
dooh

Kommentera här: