Att välja mat

Nu har vi påbörjat en ny kurs i skolan, metodik och processteknik är slut och 15 nya poäng är inkasserade. Kursen som påbörjades idag är animaliska livsmedel med innehåll som berör bland annat uppfödning, etik, hållbarhet och ursprung. Behöver jag säga att jag är taggad?
 
Jag väljer att äta vegetariskt i veckorna och sparar köttätandet till helgerna. På det viset kan jag med gott smavete lägga mina matpengar på bra kött när jag väl handlar kött. Men vad är då bra kött? Kött från djur som har betat är bra kött. Kött från djur i Sverige är bra kött. Och svenskt ekologiskt kött kan troligtvis vara det bästa köttet om du nu inte har några grisar hemma eller gör som vi och slaktar tupp på gården. Det är några värderingar jag lägger in i "bra kött".
Det är bla:
  • Kött från djur som har haft ett bra liv, där de har fått möjlighet att bete sig så naturligt som möjligt. tex kor på lösdrift på stora betesmarker, grisar i grupp med utevistelse och får på lösdrift. Gemensam nämnare är utevistelse.
  • Kött från djur som inte har fått i sig onödiga preparat, antibiotika i förebyggande syfte är förbjudet i Sverige men förekommer i princip överallt annars. 
  • Kött från djur som får växa i vettig takt. En ekokyckling lever dubbelt så lång tid som en konventionell och slipper bryta benen av sin vikt. (35 dagar mot 70)
  • Kött från djur som fått ett värdigt avslut. Ingen onödig stress vid slakt eller onödigt långa slakttransporter.
  • Kött från svenska djur, vi har otroligt hårda djurskyddslagar och hur illa det än är i Sverige så är det tiofallt sämre i andra länder där man fortfarande fixerar suggor, tar bort knorrar i förebyggande syfte eller behandlar slaktkycklingar med klor (kemiskt klor, inte djurklor) efter slakt.
Det räcker att vi sträcker oss till vårt grannland Danmark för att kunna hitta punkter att kritisera. Och vi kanske ska fråga oss varför svenskt kött är dyrare än tex danskt eller tyskt. Det är inte för att våra köttbönder är rika som troll. Så ska man nu äta kött finns där egentligen bara ett val att göra i första skedet och det är att välja svenskt. Har man gjort det valet kan man börja se in i mer djupgående aspekter såsom eko, närproducerat, etisk djurhållning osv...
 
Har du inte råd att köpa svenskt? Ja då tycker jag att du käkar vegetariskt de dagarna du inte har råd. Deal?
 
Förresten så var det först i år det blev lag på att bedöva kultingar vid kastrering, så vi kanske ska vara lite försiktiga med att ge svensk köttproduktion allt för många klappar på axlarna. Vi har fortfarande kycklingproducenter med fullsmockade stallar utan fönster och grisar som aldrig får röra vid lera. Men det är nästa diskussion.
1 Katarina:

skriven

Fast jag vågar nog påstå att ekokyckling inte heller är så bra. I Sverige har vi inga raser som är anpassade för den långsammare tillväxten, utan det är samma hybrider som används i konventionell produktion. Anledningen till att de växer långsammare är att de får mindre mat istället..... Just kyckling är faktiskt det enda kött jag inte äter, för jag kan inte riktigt stå för den produktionen.

Svar: Håller helt med dig, men problemet finns hos svinproduktion med där man också använder konventionella raser som inte passar för mer rörelse. Men ekokyckling som Bosarpskyckling har en mer långsamt växande ras. Det är såklart skillnad på eko och eko med... Men det blir så himla djupt då!
Ska man vara helt korrekt ska man bara köpa kött från gårdar man känner till och kan följa eller allra helst bli vego. Men det är något som är svårt att pracka på alla och då tycker jag att det är ett bra första steg att välja svenskt.
dooh

2 Katarina:

skriven

Där kunde jag inte hålla med mer, bara man väljer svenskt kött så är mycket vunnet och man är en bra bit på vägen! :)

Kommentera här: