Kristinehamn- dag 1

Patrik och jag har varit på vår längsta semester någonsin, hela fyra nätter borta i streck och det har varit alldeles underbart. Förr kunde jag aldrig känna ett behov av att inte vara hemma, men nu är det en annan femma. Jag vill helt enkelt inte hem, jag tycker det är för mycket jobb att vara hemma med allt som är ofärdigt. Men det är klart att saknar djuren och att inget kan mäta sig med att gå ut och klia hästpannor eller busa med vovs.
 
I torsdags gav vi oss iväg redan halv sju, vår första anhalt blev Brösarpsbackar där vi åt vår frukost i kohagen. Därefter följde bland annat ett stopp i Gränna för att köpa polkagrisar och titta på hantverket det är att skapa dessa godbitar. Jag har aldrig tidigare varit i Gränna, men det var en mysig liten håla även om alla människor och den tryckande värmen gjorde en utmattad ganska omgående. Efter Gränna skulle vi egentligen köra i ett streck till Kristinehamn, men eftersom både Patrik och jag är som barn så dröjde det inte länge förrän vi hittade en badplats. Insjöar är det som gäller när man är i inlandet, men när det är så stora sjöar som Vättern så är tydligen vattnet helt klart och det var ett hett efterlängtat bad. Men att se sjöbotten när man badar har både för och nackdelar, helt trygg kände jag mig inte. Här passade vi även på att fika lite lunchigt innan vi körde sista biten till hotellet.
 
 
Lite innan 16 var vi framme vid Stadshotellet, vi möttes av en smutsig entré och lukten av gammal nattklubb. Inte världens bästa start, men vad kan man begära för 475:-/ natt inkl frukost och varmrätt per person? Det gick bra att checka in och vi kunde hitta vårt rum som var litet men förvänansvärt trevligt även om badrummet lämnade lite att önska. En kort vilopaus sedan var det dags för att göra vapenkontroll, för inte var vi bara på semester det var även Skytte-SM för Patriks del. Vi hittade lätt ut till skjutbanorna, trots krokiga och dammiga grusvägar, som låg ca 7km ifrån hotellet. Kontrollen var snabbt avklarad och därefter körde vi för att kolla in en badplats inne i Kristinehamn. Blev bara lite fotbad och sedan begav vi oss till hotellet igen för dusch och middag. Middagen blev dock snart flyttad till campingen där vi mötte upp med skyttevänner. Midddag mitt i en minigolfbana är lite unikt till skillnad från maten som serverades. Pommes som gjorde en besviken och en halloumiburgare med mycket lite sallad. Men det var mat.
 
Kvällen slutade lagom lite efter 22 och då begav vi oss till hotellet för att ladda inför morgondagens höjdpunkt, 20 ligg och hotellfrukost...

Kommentera här: