Betesputs

Vår stora hage är för stor för att det ska vara roligt att köra traktor i den, de små tar ca en timme styck. Den stora har tagit en hel dag. En hel dag av skumpande så att njurarna håller på att lämna kroppen. Nu körde jag visserligen lite förra söndagen och jag börjae inte förrän efter frukost idag och hade flera pauser, men vidrigt är bara förnamnet.
 
Vi har ganska gott om gräs faktiskt, inget jättegrönt och fint men mer än tillräckligt för att hålla hästarna runda. jag tror dessutom att jag har mitt hösilage uner kontroll så jag behöver inte alls sitta med den ångesten som många andra gör. Och jag förstår att man har ångest, har man underdimensionerade beten eller rent utav har sina hästar installade även på sommaren så är det riktigt jobbigt i år. Foderkrisen är ett faktum, frågan är vad det kommer att göra med våra lantbrukare. Måna konkurser spås i spåren av värmen. Värmen som många bara njuter av utan en fundering om livsmedelsförsörjning och de effekterna som vattenbrist har på grödor och företagare. Jag hoppas att detta blir en ögonöppnare, inte bara för miljö och klimatfrågan men även för livsmedelsförsörjning och hållbart lantbruk. För visst kan vi hästägare gnälla om foderbrist, men när dagen är slut så är det bara en hobby och inget som är livsnödvändigt till skillnad från maten.
 
 

Kommentera här: