Bebis blir ridhäst

Vaaaarmt,får väl vara glad för att jag har världens lugnaste (och tråkigaste) jobb för tillfället för det är helt olidligt varmt just nu. Inget blir jättelätt och jag undrar lite varför jag inte bara lägger mig nere vid havet.
 
Ikväll red jag iaf Gill en kort sväng. Jag var på henne rätt rejält redan i skritten, fram, fram, fram. Jobba igenom bakdelen och komma igång ritktigt. Följt av rapp trav och slutligen lite galopp-skrittövergångar. Som sagt inte helt övertygad om det är styrka eller slarv som gör dem helt värdelösa, men jag var lite tuffare än jag brukar utan att vara hård och till slut fick jag några bra. Väldigt kort pass pga värmen, men borde kanske köra lite så här framöver. Hon har faktiskt blivit skrittad en gång innan idag för meddryttaren ska ha Gill som "sin" en månad. Vilket således kommer innebära lite dubbelpass om jag vill komma till. Och då borde just sådana här korta pass fungera suveränt. Vi får se!
 
Efter Gill tog jag ut Yolo, hon är väldigt behaglig att binda upp nu och sköter sig fint i lina. Sedan hade vi lite mutor till henne medan jag hängde och klängde på henne. Både stillastående och i skritt. Eftersom allt bara kändes helt suveränt svingade jag lätt ograciöst över benet och satt på riktigt. Ingen större reaktion och mer mutor direkt. Kändes som en rund liten häst med kort hals, så är det med dvärghästar. Men kändes även helt fantastiskt. Helt okomplicerat kunde jag slänga över benet igen och hoppa av och tacka för "ridturen". Vi gör allt väldigt långsamt och inte nödvändigtvis helt graciöst, men det bygger förhopningsvis upp toleransen hos henne!
 
Vi avslutade sedan kvällen med att springa en runda, för inte förrän halv nio var det lite drägligt ute...

Kommentera här: