Årsdebut

Det har minst sagt varit en konstig vecka den där sista veckan i mars. Jag lyckades pricka in vilodag på Gill typ enda dagen som var riddräglig, var det inte begravning  så drog det igång med halvstorm eller helstorm med snö. Vilket innebar inställda och flyttade träningar. (I snöstormen lyckades vi dessutom pricka in veterinärbesök för Twix som hade ögoninflammation) Så uppladdningen för tävlingen var inte den bästa även om jag iaf kom iväg på träning i fredags hos nya tränaren. I början av veckan släppte de banan till tävlingen och med vår knagliga uppstart och insikten om att första hindret i LA var en trägrind så var det bara att byta ner en klass. För trägrind det har vi inte tränat! Någonsin.
 
På lördagen jobbade jag sen var planen att åka till havet med Gill för att bada ben och svans och därefter smörja saker och sen gå bort på middag. Knappt tight med andra ord. Dessutom lovade man snöstorm lördag till söndag och lördagen var bara blåsig och kall så suget att fixa sig inför en tävling man eventuellt inte kunde åka på infann sig inte alls. Men jag genomförde alla uppgifter och på eftermiddagen hörde Jennie på ridskolan i närheten av sig och undrade om vi skulle samåka. Hon har stor bil och släp så det gjorde att jag helt plötsligt kände att det var lite roligare att ge sig iväg. Även om detta nu skulle bli minst en timme tidigare då hon startade en klass tidigare än mig. Vi kom dock överens om att vi skulle avvakta med beslut om att åka tills på morgonen.
 
Kvart över sex var där ingen snö och jag ägnade mig då åt att hastigt svampa av Gills ben och svans med varmt vatten. Planen var helt enkelt att fixa henne färdig på tävlingsplatsen eftersom där blev lite väntetid, så det var en ganska smutsig häst jag fick med mig upp.
 
Vi var framme i hässleholm jättetidigt vilket innebar att jag kunde gå bana i lugn och ro, fika lite och få Gill någorlunda representabel. Banan kändes bra och jag kände mig trygg med allt utom hindret, som vanligt;) Gill skötte sig fin på framridningen och när vi kom till start kändes det lite tröttigt men bra. Första hindret var repgrind, vilket inte ska vara några problem. Hon inledde starkt i grinden sen började hon joxa och när spänningen väl är där så blir det bara skit. Vi genomförde den iaf och sen vägrade vi nästan på hindret så det hoppet blev skit och när vi skulle ta klockan så prasslade det på läktaren så att hon spände till. Dessa tre moment gav oss femmor, annars bra poäng i tekniken och tredje bäst! Det  tycker jag är grymt när hon inte gått hinder sedan i höstas.
 
Speeden är ju alltid kul, men vi trasslade till det vid grinden igen (det satt i från tekniken) och tappade repet.  Detta gav oss 30 sek plus i tid, hade vi lyckats med grinden hade vi varit tredje snabbast med och fått en delad 2a placering. Nu blev vi istället femma i totalen. Jag var glad att där inte var någon dressyr för det tror jag inte hon hade pallat. Nu fortsätter vårträningen och sen ska vi tävla iaf en klass dressyr i april och sen en WE i maj och då få det bli LA!
 
 
1 Katarina:

skriven

Tycker ni är duktiga som kom iväg trots att uppladdningen inte varit perfekt, och första tävlingen är väl ändå bara uppvärmning :)

Svar: Ja alltså jäkla hög lägsta nivå.. vem behöver träningen liksom?
dooh

2 Katarina:

skriven

Hahaha exakt, träning är för mesar x)

Kommentera här: