We can't do it

(många inlägg idag)
Det är ju så när jag har en massa extratid händer det att det funderas några varv extra, att det skrivs lite mer och att jag tittar på saker jag annars inte tagit mig tid till att se på. Igår och idag har jag ägnat lite tid åt SVT's dokumentär om utbrända kvinnor. Ett samhällsfenomen som är ohyggligt stort och oroande, men tyvärr inte ett dugg förvånande. Tillsammans med sociala medier, oändligt med möjligheter och en enorm press från oss själva stressar vi in i väggar till höger och vänster. Jag var där för en livstid sedan, men uppenbarligen med massor av symptomen kvar. 
Det blir så självklart när jag ser det här och lyssnar på dessa unga tjejer att det var in " väggen jag gick och mina problem med minnet, känslan av meningslöshet, självhatet och den eviga tröttheten är direkta bieffekter av min episod som började i 18-års åldern (!!). Än idag är det svårt, jag är ju smart egentligen men kan inte komma ihåg enkla saker, är dessutom tramsigt trött och får panik när läget blir lite för pressat mentalt som nu t.ex. Samtidigt är jag i grunden en människa som kräver rörelse och utveckling, en inte helt enkel kombination.
 
Hur ska man då göra för att överleva? För det första måste man tillåta sig att göra fel, tillåta sig att vila och inte känna skam för att man "bara" vill jobba heltid. För där finns ett litet stigma att inte ta på sig allt, för visst kan vi orka det? Bara liteee till. Men hur länge orkar man och hur mycket livskvalitet är det? Självinsikten där är inte helt lättnådd.
 
Balans mellan arbete och fritid är nog en nyckelfras att bära med sig.
 
Så enkelt att vara klok och ändå sitter jag här med självföraktet som bästa vän, men små steg och inte ta sig vatten över huvudet är nog min lösning. Det kvittar faktiskt att alla andra säger att jag klarar det, för känner jag inte själv att jag kan klara det så är det ingen mening och slaget är redan förlorat för mig. 
 
Så bortser vi från det något tjatiga uppläget på dokumentären är det väl spenderade 3X30 minuter...
 
 

Kommentera här: