"Bara en böld"

Veterinärbesöket idag var med en ganska rejält halt häst i släpet och ganska snabbt kom vi fram till att det var en hovböld i höger fram. Varför jag då tycker att hon är halt vänster fram är för mig ett mysterium, jag är överdrivet kass på att se rörelsestörningar. Bölden är iaf öppnad och hoven gipsad, men jag kan säga att jag inte skrattade ihjäl mig när jag insåg att det var en böld och gips skulle på. Lösdrift och ett ofärdigt stall är inte ett dugg idealiskt.
 
Jag ska till veterinären på torsdag igen för att lägga om gipset, sen ska det göras varannan dag ca en vecka. Har man alltid gips? Eller varierar det från fall till fall? De fall jag varit med om har varit utan gips och med rejält bandage och silvertejpsskydd. Gipset känns lite meckigt. När gipset är klart så gäller sula, vilket sedan innan är något som är bra för hennes veka sulor men helt värdelöst i vår blöta lera. 
 
Så även om en hovböld är bra och mindre svårläkt än tex kotledsinflammation så är det en halv katastrof när det är så blött ute som det är nu. Plus att jag inte är hundra på att det "bara" är det eftersom jag har tyckt att hon varit skum en stund. Men för att lösa det blöta så har vi gjort en provisorisk avdlening i carporten där hon nu får stå. Inte så snyggt men tillräcklig funktionellt när man har en så snäll häst som Gill.
 
Inte helt överraskande fick jag huvudvärk av detta och bestämde mig för att skita i mp-möte ikväll. Jävla givande liv. ;)
Lite smårörigt arrangerat med en halmbalm som sticker in, men lite svårflyttad när den var öppnad... Så hon får ha den som terapiarbete.
 
 
 

Kommentera här: