Black Friday

Imorgon är det en synnerligen mörk dag för vår planet för att låta lite lagom dramatisk. Men det är verkligen inte så att vi behöver ännu en dag som ökar på vår konsumtion. För konsumerar gör vi bra nog själva. Jag tittar omkring mig och ser folk köpa nya kläder som om det vore förbrukningsvaror, nya bilar som att det är var persons rättighet att köra runt i det senaste, åker på semester inte bara en gång utan flera gånger per år och då gärna med flyg. Vi hästmänniskor är defintivt inte bättre, för tydligen måste hästen ha nya schabrak och träns regelbundet för att kunna träna ordentligt. Kan ju vara det jag gör fel, använder samma saker i tiotals år och köper oftare begagnat än nytt. Hade jag bara köpt mer bling till Gill så hade hon gått tusen gånger bättre.
 
Jag blir direkt arg när jag hör föräldrar prata om miljö och sin konsumtion utan att ta med sina barn i ekvationen. Där man tillochmed tycker att det är för att barnen ska ha det så bra som möjligt som man köper alla dessa leksaker och kläder. Skit i att de inte har någon planet som mår bra för att själv kunna få barn på när de växer upp. Bara de fått uppleva Thailand som treåringar så ordnar sig allt.
 
Det hjälper inte att vara bitter och arg, skuld gör ingen till en bättre planetvårdare. Men det här är allvar, VI måste hjälpas åt att våga vägra dagar som Black Friday, äta någon grönsak mer istället för en extra köttbit och lämna för fan bilen hemma om du kan cykla eller åka buss/tåg dit du ska.
 
Det här är iaf ett steg i rätt riktning precis som årets julklapp är en elcykel och årets begagnade julklapp är vandringsutrustning:
 
 

Kommentera här: