Diskare

Igår var det mors-dag och det firades enligt tradition med massor av mammor och restaurangbesök, jag fick världens godaste "vräkmacka" (gigantisk räkmacka), men höll smått på att avlida av ljudnivå och värme. Mest för att jag jobbat innan vi gick ut och inte på vilket jobb som helst. Nej jag provgiggade som diskare och plock en halv dag. Helt rimligt med 3 års kockutbildning, 10 år i storkök och 2 års livsmedelsteknisk högskoleutbildning i bagaget att bli diskare. Nu är det inte diskare på vilket ställe som helst utan det var Hörte brygga, ett pittoreskt och unikt matkoncept med närodlad mat och renodlade smaker. Här tas allt till vara och portionerna har en picknick-känsla som inte är för den storätande gästen. Ligger dessutom i en liten hamn så scenariot är inte helt illa. Här får man inte mat vid bordet utan den beställs vid disken där man samtidigt kan småsnacka med kocken och få härliga naturviner. Man får dock vara beredd på att stå i kö 30 minuter, men vad gör det när allt är fantastiskt?
 
Så ska man nu vara diskare någonstans så är det där, men jag är fortfarande lite tveksam till om jag ska ta det. Visserligen bara lite extraknäck, men ändå så att det var så sjukt trångt och jag vet inte om det är värt besväret? Kommer kanske ha fullt upp som det är med mjölkfabrikjobb? Imorgon tänker jag bestämma mig.
 
Något jag inte fattar är varför jag inte kommer till intervjuer på "riktiga jobb". Här sökte jag jävligt klämkäckt och förklarade att jag var van vid världens mest otacksamma kunder (skolbarn) och att jag inte var speciellt vass på att servera, ändå får jag komma dit och provjobba och redan vid första mailkontakten kallade de mig "en dröm". (hjälper kanske lite med kontakter) Men andra annonser jag söker på där jag är seriös kommer jag ingenstans, ska jag ta till mitt gamla "skojfriska" CV-skrivande? Är det rätt väg att gå? Eller är jag helt enkelt oanställningsbar, ser de att jag är en bluff bara genom att kolla mitt CV?
 
 
 
 

Kommentera här: