Jobbintervju och kavalleriridning

Min gårdag var en gnutta intensiv, vi gjorde först storköksritningar i skolan, snabbkurs på ritningsupplägg med min gamla chef som handledare. Kul, men jag hade gärna haft mer tid på mig för att göra det ultimata köket, älskar att rita planlösningar och klura på den typen av idéer! Jag fick smita innan vi hann redovisa eftersom jag skulle på intervju på Orkla. Det är en stor jäkla anläggning och jag tror inte att den fysiska arbetsplatsen som sådan är ett paradis, men det här är ett företag att växa i och få möjlighet att använda min erfarenheter från skolan skulle vara guld värt! Intervjun tog nästan en timme och det kändes bra, jag får se om jag kommer vidare till steg två. Min bristande erfarenhet talar lite emot mig. Min vinnande personlighet talar för mig ;) Jag kom på mig själv på vägen hem med att fundera på om jag skulle ha berättat att jag steriliserat mig. Jag förstår att företag inte får diskriminera för kön, men sen samtidigt hur kul är det att anställa en 32 årig tjej i samboförhållande som inte än har barn? Det lär ju komma ganska snart... Jag skulle vilja använda min barnlöshet som ett försäljningsargument för mig som anställd, samtidigt känns det inte riktigt rumsrent. Inte helt PK om man säger så.
 
Hemfärden tog 50 minuter, så pendlingen blir bara fem minuter längre än den jag har till skolan idag. Det känns okej faktiskt!
 
När jag kom hem blev det en snabb grötfika och sedan ut i stallet för att sanera en väldigt lerig häst. Vi hade något alldeles nytt på schemat, Kavalleriträning/Husarträning hos extrahästens ägare (detta är en mycket farlig bekantskap, väldigt aktiva hästmänniskor...). Jag visste inte riktigt hur Gill skulle svara på att rida tätt med andra hästar i formationer och jag visste inte hur jag skulle reda ut höger och vänsterorder så det hela skulle minst sagt bli utmanande. Det förste jag gjorde när vi kom in i ridhuset var att vända in Gills rumpa i ett hinderstöd så att det ramlade i marken. Då hade jag inte ens hunnit stänga ridhusdörren.... Men den här bregotthästen lyfte inte en ögonfrans för braket, välta hinderstöd är väl inget att bry sig om? (gamla snöhögar längs vägen är däremot livsfarliga)
Vi värmde upp i grupp och sedan började vi träna på att rida nära i led, en lite slåbenägen arab låg framför mig och Gill som låg sist vilket gjorde närhetsträningen lite svår. Så ganska snart la vi oss näst sist istället. Efter det red vi i kolonn om två, jag red i täten med gårdens ägarinna, hennes lilla PRE och Gill är ganska identiska i modellen och fann sig ganska snabbt i att gå tätt. När vi behärskade detta vettigt så utökade vi till fyra i bredd vilket gjorde att Gill fick hästar på båda sidorna! Hon rörde inte en min, så jäkla duktig! Vi avslutade passet med att rida sex i bred, först bara "längs spåret" men även snett igenom. Coolt att försöka alla hästnosar i linje. I slutet blev Gill lite tjurig, tror att hon var rätt trött i skallen då!
 
Det här var så nyttig träning för mig och Gill, jag fick släppa min ångest över att rida i ridhus med många andra (så svårt med högerregeln) och Gill fick bara knata på trots ett trängt läge. Hon fick väldigt mycket beröm både av mig och de mer rutinerade husarryttarna. På söndag ska vi testa igen, denna gången med fler ekipage (!!!). Tydligen siktar den här gruppen på att åka ut på uppvisningar osv och så är det fika vid varje ridtillfälle, det känns som en rätt trevlig grej det här!

Kommentera här: