Aspbarkspellets

När jag var iväg på Astrid-träningen kom jag att prata med en av de andra ryttarna om hur klurigt det är med en häst som inte tål hösilage för magen men lätt blir hostig av torrhö. Min senaste omgång torrhö var dessutom sämre än första så jag tyckte det var extra drygt.  I vilket fall som så rekomenderade hon Aspbarkpellets, något jag aldrig hört talas om innan. Hon sa att det gjorde under med hennes häst. Så när jag kom hem började jag att googla, det visade sig att aspbarkspellets kan vara avmaskande, är fullt av mineraler och då ska vara lysande för köriga hästmagar. Söker man ännu mer visar det sig att det inte är bevisat genom forskning att det är avmaskande, men man kan ju inte få allt. Det finns "rent" med lite melass och i vissa foderblandningar. Fyra återförsäljare finns i skåne och ingen inom vettigt avstånd, den närmaste var i Hörby.
 
Jag vill ändå ge det en chans så idag åkte jag in om hörby på vägen hem från skolan, köpte en säck och ska prova att ge Gill och Yolo. Tydligen ska det även hjälpa mot trätuggande hästar. Nu har jag inga sådana här, men ändå.
 
Luktar sågverk och jag vet inte exakt vad det kostar. Ca 250:-/20 kg tror jag, kan ju vara väldigt dyr sågspån och väldigt lättlurade hästägare`? Vad vet jag?

Kommentera här: