Politisk inspiration

Efter en heldag på arbetet i ganska självständig regi (fick både ändra innehållsförteckningar och svara på reklamation) var det bara hem om för att sedan åka till Ystad. Där var jag först och främst pizzabud men hade sedan det stora nöjet att lyssna på talespersonen för danska "Alternativet", Nilas. Alternativet är ett okonventionellt politiskt parti som mer är sprunget ur kaos och medbestämmande än stöpt i den politiska korrektheten som annars genomsyrar politiken idag. Här ska alla arbeta gemensamt för att få vara delaktiga, men alla ska även komma till tals. Hörnstenar som gemenskap, genorositet, humor och ödmjukhet öppnar upp debatten och möten med människor. Att hållbarhet dessutom är det första på agendan gör det hela ännu mer attraktivt. Först och främst mijlmässig hållbarhet, sedan social hållbarhet och slutligen ekonomisk hållbarhet. Direktdemokrati är ett uttryck som kom över mig medan jag lyssnade, kortare beslutsgångar mellan medborgare och styre. Vi kom även fram till en bra jämförelse där vi liknade relationen mellan styre och medborgare med den som är mellan föräldrar och barn. Styret måste kunna lyssna in, vara en god förebild, mentor och vägledare samtidigt som den måste kunna ta de tuffa beslut som behövs och ta utvecklingen i rätt riktning. Precis som en förälder
 
Jag tar därför med mig en god känsla från kvällens möte och kanske en liten annan syn på hur man kan möta människor framförallt när man som jag är en sådan där otäck politiker som bara ljuger och bedrar mest hela tiden... (för visst är alla politiker sådana?)
 
Fil:FB timeline demokratipakke.png

Kommentera här: