Vård av vovve

Lilla lushunden ligger här hemma alldeles förstörd. Min ordinarie veterinär fick jag kontakt med igår kväll och vi kom överens om att jag kunde komma in idag om hon bara var fräsch. Vilket hon var förutom att hon såg ohygglig ut i munnen. Så idag åkte jag in till krovfabriken någon timme på morgonen, åkte sedan hem och hämtade Windy och visade upp henne hos veterinären. Han höll med om att det var knäckt så det fick bli sövning och operation. Han hoppades lite på att han skulle kunna rädda tanden, men det gick inte. Några timmar senare hämtade jag henne, då hade han plockat ut tanden, sytt igen och tagit tandsten på de andra tänderna. Eftersom hörtänderna har så långa rötter och är så stora hade tanden skadat benet mot nosgången med så han hade försökt lappa ihop det så gott det gick. Men det lär komma ut en del äckel de närmaste dagarna ur såväl näsa som mun.
Penicillin och smärtstillande, två återbesök och sen är hon nog som ny igen hoppas jag.
 
Jag var uppriktigt sagt orolig för om jag ens skulle få hem henne igen, hon är ändå tio år och är det allt för allvarliga skador i käke och skalle är det inte helt värt att laga. Men min veterinär är en stjärna och det är skönt att kunna lita på någpn på det viset! Han skulle aldrig göra för mycket eller för lite.
 
Jag kunde dessutom VAVa från jobb hela eftermiddagspasset. Kände inte riktigt att det var läge att lämna henne nyopererad ens om hon fått passning...
 
 
Bildresultat för hörntand hund
Som synes på den här bilden så är det en rejäl rot på hörntanden,
väldigt ajigt om hela den här tanden fläks ut ur munnen =/
1 Imma:

skriven

Dom är så hjärtskärande ynkliga i det där nyopererade tillståndet 😕

Svar: Ja man får alldeles ont i hjärtat. Några timmar senare skuttade hon rundor som vanligt dock!
dooh

Kommentera här: