Tävlingsdebut

Igår var jag och tävlade i Trolleholm, min första riktiga tävling där både licens och nummarlapp krävdes och det var ändå med att ganska stort lugn  jag gav mig i den här leken. Dagen till ära hade jag bästisen med mig som sällskap/hästskötare och chaufför på vägen hem. Väldigt tacksamt då tiden lätt kan bli långsam trots få starter. I min klass var vi enbart fyra starter och i LA:n var där fem. På hela dagen var där totalt 12 starter, WE är inte så stort här nere.
 
Vi startade med dressyren och bregotthästen och jag är båda ovana vid dressyrstaket och ännu mer ovana vid att ha bokstäver att följa, men vi krånglade oss igenom programmet på det mellanmjölksvis det ändå kan bli med en häst som Gill. Vi kan inte visa upp några direkta nyanser i traven, medan galoppen är lite mer reglerbar. Svårigheterna som jag ser det är framförallt att rida korrekta vägar, jämna volter osv och så övergångar. Men hon var lydig och fin så vi blev belönade med 69,60 % och med det en förstaplacering i dressyrmomentet.
 
Eftersom jag valde att starta LB så fick även tekniken gå i mellanmjölksform eftersom man ska rida i trav. Men vi utförde allt med stor korrekthet om jag får säga det själv bortsett från att hon var lite skeptisk till bron föra vändan. Vi lyckades både ta ring och sätta ner lans korrekt och jag var överlag nöjd med vår runda. För denna fick vi hela 78,42 %, vilket jag är galet nöjd med. Tränarens man som också var där och tävlade menade dock på att domaren gav väldigt snälla poäng, pff låt inte mig vara glad va? Han tyckte dock att vi borde startat LA, jag kan delvis hålla med honom här. Samtidigt känner jag att vi inte riktigt är där med övergångar och styrka. Men nästa gång? Även här hamnade vi på första plats.
 
 
Speeden hade jag gett mig fan på att jag bara skulle ösa, det är ju den roligaste delen och Gill har korta ben så där får man ligga i  lite. Det började bra som fasen tyckte jag, missade dock ringen, tills jag kom till näst sista hindret som var bordet. Där lyckades vi inte riktigt stanna så vi fick joxa lite där sen gasade vi på genom sista slalomen och in i mål. Tokigt nöjda! Men då såg jag att lansen hoppat ur tunnan, Attans! Det gav hela 30 sek påslag på tiden så istället för en andraplacering blev det en tredjeplacering. Men vad gör det när totalen blev en
vinst!
(Vi är nr 5)
 
Jag vet inte riktigt varför jag ska hamna som en säck potatis på henne när jag försöker få till en uppställningsbild, men eftersom Gill är så fin här vill jag ändå bjuda på den. Inser ocskå att min hjälm (loppisfynd, NY för 50:-) ser ut som ett jävla ägg så jag får kanske kosta på mig en lite snyggare hjälm i framtiden. Likaså kavajen är inte så smickrande med pösiga armar men bra i kroppen. Men vad ska man göra när man försöker vara lite ekonomisk.
 
 
Så här långt har vi kommit med stallet, nu ska balkar upp ovanför fönster och dörrar! Har dock varit lite motigt idag då vi hade folk här hemma till typ halv tolv igår. Sådär peppigt efter en lång hästdag och med vetskapen om att vi skulle upp tidigt imorse igen...

Kommentera här: