Nypon

Mitt skolarbete över julen har handlat om functional foods, jag valde att fördjupa mig i galaktolipiden GOPO, som finns framförallt i nypon. Att jag valde just det beror på mitt hästintresse där jag snubblat över lite studier kring detta. Nu gjorde jag en litteraturstudie som inriktade sig mot humankonsumtion med fokus på en enskild bioaktiv komponent. Hade jag fått välja hela nyponet så hade jag kunnat göra en avhandling med alla ämnnen som finns där. så det var tacksamt med lite avgränsning. De är verkligen fullproppade av vitaminer (framförallt vitamin-c) mineraler och andra bioaktiva ämnen än just GOPO så där är en hel del material att gå igenom om man är sugen.
 
Nypontillskotten för humanskonsumtion fokuserar idag på dess höga innehåll av vitamin-C, tidigare har det funnits tillskott med hälsopåståenden kopplade till GOPO, men som jag förstår är det för dyrt att ta fram studier som godkänner den typen av påstående. GOPO som märke är numera sålt till hästkonsumtion där det nog inte är lika knusligt att underbygga hälsopåståenden med studier. Men även om det är sålt till hästarna så finns galaktolipiden såklart kvar i de nyponpulver som är riktade till humankosumtion med, förutsatt att nyponen är torkade på ett skonsamt vis.
 
Mina efterforskningar visade på att nypon absolut kan ha en antiinflammatorisk effekt och kan öka rörlighet och välbefinnandet hos människor (och djur) med inflammatoriska ledsjukdomar t.ex.
 
Den senaste tiden har Windy här hemma visat på allt större svårighet att röra sig efter vila. Även uppvisat lite hälta vid rörelse när du nu var kallt, hon är 10 år och allt tyder på att det är någon typ av artrit. Jag tycker att det är lite väl ungt för att checka ut, men med hennes levnadsvanor (fet mat och rökning) kunde man ana att detta skulle komma.... Först var jag inne på att ta henne till veterinären, men jag känner nog efter mitt researchande den senaste tiden att det är värt ett försök med nypon först.
 
Så idag besökte jag Timotej och Andersens hemsida för att shoppa nyponpulver. Jag köper inte GOPOs då det är dyrt som faaen och T.A,s nypon verkar ha framställts på samma vis. I vilket fall som så hade de lite olika erbjudanden, det billigaste var att köpa 7x900gr, för då blev det dessutom fraktfritt. Hittade dessutom ett par shortchaps med galen rea (mina gamla är helt trasiga nu), de är i storlek XXL och var sista paret, men efter att ha mätt mina vader så är det tydligen det jag ska ha (??). Återstår och se när jag får hem dem sen...
Det var dessutom 15% vinterrea så det hela slutade på 1300:- ungefär. Helt rimligt för shortchaps och 6.3kg nypon.
 
Vad ska jag göra med så mycket nypon då? Ja för det första hoppas jag på att det håller veterinären borta från Windy, men tänker även underhållsfodra hästarna med det. Hoppas på att det ska ha någon funktion som förebyggande behandling på Gills kot och hovleder! Och så får kanske Patrik och jag äta lite med ;)
 
Hemplockade och torkade nypon, störtomöjliga att mala ner. Svinhårda!
 
 

Kommentera här: