Räjserbregott

Om bregotthästen visste att jag hade köpt en extra fin present till henne eller om hon bara tyckte det var lajbans att springa med hälften av dagens lerskörd från hagen kvar på kroppen vet jag inte, men fort gick det. Iaf för att vara en förvuxen shetlandsponny! Vi började dagens uteritt med att trava på lång tygel hur länge som helst, jag fokuserade på min hållning och blick och Gill fick fokusera på att balansera upp sig själv. Gick alldeles ypperligt, hon har blivit stark och ganska jämn i kroppen. Den senaste tiden har jag verkligen lagt märke till hur hon har börjat att röra sig igenom hela kroppen och det känns otroligt skönt att hon är så fräsch. Fräscheten visade hon verkligen prov på när vi kortade tyglarna och förberedde galopp. Första fattningen var ganska sansad och rätt. Nästa fattning var rätt men fullkomligt explosiv, det bara kröp i henne att få komma iväg på våra galoppsträckor. När hon väl fick galoppera tog hon i som värsta galopphästen. Gulligt!
 
I en av galopperna lyckades hon lägga in ett jämfota galoppombyte, men annars så fattade hon rätt galopp varje gång och var faktiskt väldigt med mig. Fantastiskt kul att sitta med lite kortare läder i sådana här lägen så att hon verkligen får lov att röra sig "ostört" under mig. Vill dock inte tänka på vad som händer om det hoppar fram ett rådjur eller vildsvinn när hon kommer i den farten. Har en känsla av att tvärstopp eller sidohopp ganska snabbt får mig ur balans...
 
 
Så här fin var hon när vi red iväg, det går liksom inte att bli av med leran när den är blöt. Så vi fick helt enkelt se ut som träskmonster....
 
Det här överballa täcket köpte jag på annons igår, jag är rätt säker på att det var den presenten som gjorde Gill så exalterad!
 
 

Kommentera här: