Aktiva val

Med kunskap kommer ansvar och ju mer jag lär mig desto mer måsste jag tänka. Bara en sådan enkel sak som att gå och handla gör att jag måste fundera på en hel rad saker förutom det uppenbara som pris. Att leta billigast pris är något jag är uppvuxen med och måste tvätta bort till förmån för val som:
 
  • Varans ursprung, tillverkningsland och det landets livsmedelsregler och arbetslagar är högst väsentligt för slutprodukten och min moraliska kompass.
  • Ekologiskt eller ej, vilka varor kan jag tänka mig att köpa oekologiskt?
  • Innehåll, hur ser näringsvärden, tillsatt socker, "onödiga tillsatser" ut i de olika produkterna?
  • Varusammansättning, har jag valt till räckligt stor andel grukt och grönt? Har jag frukt och grönt hemma kommer jag att äta det. Har jag godis hemma så kommer jag att äta det.Enkelt.
  • Datum, jag för min del jagar varor med kort datum och nedsatt pris. Billigt och man räddar mat från att slängas! Plus att man råkar provar saker man aldrig tänkt prova.( den här punkten passar ju dessutom väldigt väl in på den ryggradsstyrda prisjakten)
  • Förpackning, plast,glas, oförpackat?
Den sista punkten är högst aktuell nu när jag läser förpackningskursen. Idag gjorde jag två aktiva val baserat på förpackning. Det ena var att jag såg krossad tomat i burk till bra pris, men valde ändå dyrare tomat i tetraförpackning då jag vet att tetran är mycket mer transporteffektiv. Det andra valet var sweet chili-sås, där kunde jag välja mellan Santa Marias i glasflaska och Coops egen i plastflaska. Plast är faktiskt bättre ur miljösynpunkt (så länge den sorteras och återvinns eller förbränns) än glas. Processen att tillverka glas är mycket mer energikrävande än plast och dessutom många gånger tyngre och således mer krävande att transportera. Troligtvis är Coops sweet-chili producerad i samma fabrik som Santa Marias då det mesta går på legotillverkning i samma fabriker...  Så jag valde Coops som dessutom var billigare.
 
En bra illustration på hur mycket en förpackning kan göra. Tänk IKEA. Det ska vara fyrkantigt och lättstaplat. Runt, metall och glas är kass!
 
En av fördelarna med medvetna val; man kan ju rädda en räktårta så här en torsdag, passar finfint när man ändå skall bjuda svärföräldrarna på laxpaj.
 

Kommentera här: