Försäkringsbryderi

För någon vecka sedan fick jag hem föräskringsförnyelsen på hästarna, Yolos försäkring hade blivit 600:- dyrare och Gills 50:- dyrare plus att hennes livvärde sänkt pga ålder. Yolos höjning var den jag först reagerade över eftersom Gills höjning /sänkning var helt rimlig med tanke på ålder och kot/hovleder. Jämförde jag sedan deras totala kostnader så hade Yolo totalt sett en försäkring som 1500:- dyrare än Gills. Det var här det bröjade bli riktigt ologiskt eftersom Yolo varit försäkrad i Agria sedan foster och det borde räknas på något vis.
 
Jag mailade såklart och började att fråga hur det kunde skilja så mycket mellan två hästar som dessutom var av samma typ. Då hänvisade de till att Yolo stod som Övriga hbl, vilket är lite konstigt. Gill stod som tinker vilket har hängt med sedan man en gång trodde att hon var tinkerkorsning. Idag säger ryktet dock att hon är en appaloosakorsning med en gnutta hbl. Inget som jag kan bevisa, men det är så det sägs. Jag fick inte reda på varför Yolos försäkring höjts förrän jag frågat flera gånger, då var det för att hon blivit äldre...
 
När nu Agria fick höra att där fanns hbl i Gill så bestämde de sig för att då måste ju hennes premie höjas, med hela 2000:- . När jag fick reda på det hade jag redan researchat andra försäkringar och har därför gjort en liten sammanställning:
 
 
Inte helt oväntat så är inte andra försäkringsbolag så sugna på att försäkra Gill och det är inte helt fördelaktigt att flytta en äldre häst med lite skadehistorik. Men eftersom jag ändå bestämt mig för att om hon får problem med kotleder och hovleder igen så ska hon bli skogsmullehäst så tar jag den här risken. Sveland är de som har varit snabbast på att svara på frågor och gav dessutom rabatt första året, vilket jag tycker visar på lite goodwill. Jag har dessutom haft dem innan och varit nöjd vad jag kan minnas ;) Jag har låg veterinärvård med vilje, jag kan inte se att jag kommer att välja att göra omfattande ingrepp mina hästar, då tar jag faktiskt hellre bort dem. Yolo kommer jag dock höja vet-vård på när hon blir ridbar. Gill kommer jag att sänka till A2 om något år.
 
Även om inte Agria höjt Gill så hade de legat en tusenlapp dyrare/år jämfört med Sveland plus att Agria har högre självrisk. Självriskerna har verkligen blivit ruskigt dyra. Visst låg de på typ 1500:- för några år sedan?
 
Medan jag skriver detta får jag mail från Sveland, när de la in Yolo i systemet så blev hon helt plötsligt någon hundring till billigare så istället för 2.698:- kostar hon 2.447:-! Trevligt kan jag tycka!
 
 
 
 
 

Kommentera här: