Alkoholarbete

Något som alltid har intresserat mig är ANDT (Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak)- arbete. Redan som skolunge var jag insyltad i projekt som SUND (Skånsk Ungdom Nobbar Droger), Var smart osv. Jag kanske är lite unik i min präktighet när jag säger att jag aldrig rökt en cigarett i hela mitt liv, inte tagit någon drog osv.
Men jag har ju en förkärlek för vin och har faktiskt testat snus ett par gånger, vilket egentligen bara gjort mig riktigt full! Faktiskt så uppskattar jag alkoholens förmåga att få mig avtrubbad och lite distansierad, något som får mig att tro att om jag testat droger så hade jag fastnat ganska lätt. Så helt präktig är jag inte. Så i allt det här är jag otroligt tacksam att jag har en mamma som var stenhård när jag var tonåring. Alkohol fick inte drickas förrän man var 18, det gjorde visserligen inte att jag inte började dricka förrän jag var 18. Men jag började nog bra mycket senare än många av mina vänner.
 
När jag nu får se in i socialens arbete och hör om att det är fler och fler ungdomar som får allvarliga problem med alkohol inser jag att det är mer viktigt än någonsin att föräldrar har en nolltolerans mot att bjuda på alkohol hemma. För att få tag i alkohol och droger är lättare än någonsin och det är verkligen inte föräldrarnas uppgift att underlätta där! Just alkohol är lurigt, det normaliseras ganska lätt och barn och unga vaggas in i föräldras beteendemönster. "Det är okej dricka lite extra, iaf till jul och midsommar" "det är sånt som man gör som ung" "en gång är ingen gång" är fraser som inte får lämna föräldrarna, barnen måste kunna känna sig trygga i att föräldrarna är fasta med sin "alkoholpolicy". Den här övertygelsen blir jag bara säkrare och säkrare i ju mer jag lär mig och för att illustrera hur viktigt det är med nolltolerans från föräldrarnas sida så delar jag fältgruppen i Ystads bild:
 
1 Katarina:

skriven

Mina föräldrar var också jättehårda och de betalade mitt körkort om jag inte drack, rökte eller snusade innan 18, så det gjorde jag inte. Dricker måttligt med alkohol idag men har fortfarande inte rört något av det andra :) Jag kommer vara lika hård om jag får barn, för att vetenskapen säger att det är bäst (;

Svar: Tur att vi kan luta oss mot forskning!
dooh

Kommentera här: