Lånehäst

Det är alltid lite nervöst när man ska testa någon annans häst, sällan för hästens skull utan snarare för ägarens skull. Man vill ju liksom inte trampa i klaveret och sitta som ettt jollrande fiskmongo på deras kära livskamrat. Jag har tidigare fått rida min numera utlfyttade Hässleholmtränares PRE Danzarin. Han är en ren fröjd att sitta på med massor av framåtbjudning och kunskap. Den där hästen fick jag tom prova att rida galopppiruett med, hur cool? Att han är vacker som en dag skadade ju inte.  Danzarin har jag både ridit privatlektioner på och haft på kurs under den tiden jag hade trasiga hästar (dvs hela tiden).
Igår var det dags att testa Skånetränarns häst, eller ja det är ju hennes gubbes häst om man ska vara petig. Kajsa sysslar ju mest med gigantiska halvblod, även om det smugit sig in i en lus i hennes ägo nu med. Gårdagens kamrat heter Xipo och är precis som Danzarin en utlänning, dock ingen PRE utan en lusitano (lus). Han är 13 bast, ca 160 i mkh och av ganska smäcker modell. Jag har sett honom under ryttare ett gäng gånger och tycker att han har sett trevlig ut, om än lite spänd ibland. Bortser vi från att jag inte ridit ordentligt på rätt många veckor och att hästen var helt ny för mig så var det en riktigt rolig träning. Han bjöd på utmaningar, men visade ändå att han var välskolad. Spontant kändes han som ett staket när jag nu är bortskämd med Gill som är ganska mjuk i sidorna, staketkänslan försvann lite vartefter vi tog oss igenom passet. Någonstans mellan att jag plockade upp lansen och red till nästa tunna drabbades han av allvarlig turbosjuka och tankarna for genst iväg till en drös arabet jag ridit genom tiderna. Så kul! Dock lite oregerligt eftersom han menade på att han kunde driva lite med mig, en pilot som inte har koll får man driva med....
 
Vi tränade grind, sidepass över en bom (något jag inte alls kunde placera oss rätt över, hu), dubbelslalom och lans i tunna. Allt i galopp, vi (jag och Gill) siktar ju mot LA nästa år och Xipo är uppe MSV och grejar så för honom var det en piece of cake. Så pass enkelt att jag fick hojta till om att de där enkla bytena skulle komma på mina kommandon i dubbelslalomen likaså bytena i språnget. Så svårt det är att hålla reda på alla koncepter i WE samtidigt som man ska manövrera en ny häst med nya knappar. Inte så att jag sitter och gör galoppombyten till vardags, inte alls faktiskt. Men kul är det att få snäppa upp sig!
 
Patrik frågade mig om det var värt pengarna att köpa en häst som  Xipo om man jämför med billiga Gill. Först tänkte jag nej, för Gill är ju mjuk och ganska lättriden trots bristande utbildning. Jag fick dock snabbt ändra den tanken när jag kom på att Xipo har flera växlar än Gill ens kan fundera på. Att be Gill om en längd trav är lite löjligt, för ja den är och förblir mellanmjölk och blir inte heller riktigt reglerbar. Vi har symaskin eller lite större symaskin att arbeta med ;) 
 
 

Kommentera här: