Equiterapeut

Jag har världens bästa Equiterapeut, jag använder inte henne allt för ofta, men de få gångerna jag har gjort det så har hon ingett stort förtroende. Så även denna gång. Det var hennes andra behandling på Gill, vi körde en sväng på henne under tiden Hanna red henne för två år sedan innan vi betäckte  och då var där inga större konstigheter. Idag hade vi ju kotleder och hovleder med i bagaget, men jag har en tid känt att där kanske sitter något längre bak som spökar. Det sa jag inget om, men det var det hon hittade direkt. Låsning i längden, framförallt i höger sida som säkerligen kan härledas till hovleden vänster bak. Så fullt fokus med nålar, massage, lite knäckande och laser i ländryggen. Jag inbillar mig inte att något mirakel kommer att ske, men jag hoppas verkligen på någon sorts skillnad.
 
De senaste dagarna har jag gått och brottats med tankar om att kanske låna ut Gill till någon som vill ta föl, eller kanske skaffa en delfodervärd här hemma som bara vill rida ut. Dvs att jag skulle ge upp henne helt, inte alls något jag är sugen på. Men att sitta och vara rädd för fler skador känns inte något vidare produktivt eller välgörande. Det har gått så långt att jag tom funderat på att sälja Yolo, för varför skulle jag fortsätta med något som jag uppenbarligen misslyckas med hela tiden?
 
ET,n försäkrade mig dock om att Gill var väldigt fin muskulärt (förutom spänningen från den låsta länden), jämn och välmusklad. Ett kvitto på att jag gjort något rätt under ridningen. Hon trodde inte heller att hennes övervikt var en så stor bov som veterinären ville ge sken av, även om det såklart hade underlättat med några kilo mindre för att läka ut framben så fort som möjligt.
 
Så fortsättningsvis håller jag planen, det blir en uppbyggnadshöst med många uteritter och en nystartsvår med förhoppningsvis både träning och tävling!
 
 
1 Katarina:

skriven

Lät som en bra equi :) Är också sugen på att ta ut någon faktiskt, för att det är bra om den är bra liksom :P

Svar: Ja precis och jag tänker att ET är ett bra komplement till veterinär. Jag köper inte att bara spruta leder och sen vara nöjd.
dooh

2 Ida:

skriven

Hej! Fin blogg du har! Ja en duktig equiterapeut är bra att ha. Lycka till med igångsättningen, usch det är är bara så tråkigt med skadade hästar! Vet precis. Jag förstår det som att du rider WE, kul! Det gör jag med litegrann. Ha det bra! Hälsningar Ida

Svar: Tack =) Ja skadade hästar vet jag allt för mycket om. WE är riktigt kul, det är verkligen en gren jag vill utvecklas i! Lycka till :D
dooh

3 Caroline och unghästen Stina:

skriven

Lilla Bregottan!

Men du. Inte fan ska du ge upp! Den här idén kanske blir helslaktad, men jag tänker: 15/16-årig häst som varit någorlunda tävlingsaktiv hela tiden? Då har den ju bevisligen hållit fram till en bra ålder och verkar inte lida av ridrelaterade skador? Samtidigt har den hunnit bli såpass "gammal" att den börjar sjunka lite i pris.

Svar: =) Nej inte fan ska jag ge upp, men det har varit väldans nära. Men det är ju snarare så en 15/16 årig häst som mest gott som aktiv skogsmulle de senaste åtta åren, det kan ju vara så att hon fungerar för träning. Hur sakta jag än går framåt (troligtvis inte tillräckligt sakta med mitt tålamod). MEN nu får hon höst, vinter och vår på sig. Bär det inte då betäcker jag i sommar. Så det så. Hon gillar att vara mamma och äta gräs.
dooh

4 Caroline och unghästen Stina:

skriven

Ah, jag menade mer om det blir dags för en ny så småningom. Som du liksom vill träna och utvecklas med. Har läst inlägget om alla dina f.d. hästar som du har gjort jättejobb med, men som visat sig vara trasiga, de flesta av dem. Tycker liksom att du är värd att få "rida på" för en gångs skull, utan att det pajjar så snart ni kommit en bit.

Svar: Ahh du tänkte om jag skulle köpa en annan.... Jag gillar hur du tänker och det var ju hemskt snällt att du tycker att jag är värd något bättre än sk projekt. Nu har ju lilla Yolo att se fram emot, men skulle det vara så att jag landar ett välbetalt jobb här nästa år skulle jag kunna tänka mig att importera en portugis eller spanjor ;)
dooh

Kommentera här: