Rädsla

Idag under ett möte så sa en av de äldre kvinnorna i gruppen att hon inte vågade gå i motionsslingan i Ystad mer, en annan höll då med  om att hon inte heller vågade. De var båda rörande överens om att det var förfärligt hur det var idag och att det var viktigt att bygga för att undvika sk otrygga områden. Jag var då tvungen att fråga om det faktiskt hänt något ute i motionsslingan? (jag springer där regelbundet, så jag kanske borde passa mig?) Men det hade det ju inte. Då var jag tvungen att ifrågasätta om det inte är så att deras rädsla kanske inte var helt befogad och att det är så det generellt är idag, att folk är rädda för saker som för det mesta inte händer. Människor är i princip rädda för att Sverige ska gå under trots att Sverige går väldigt bra. Man är även rädd för våldtäkter och överfall, trots att det inte skett någon ökning av dessa brott utan bara en ökad rapportering.
 
Jo så kunde det ju vara höll de med om, det är ju media som vinklar det så. Men även här var jag tvungen att säga emot för det är ju faktiskt i stort sociala medier som uppvigglar till den här oron. Det som delas på facebook och återdelas och delas igen. Det är ju inte tidningar som står för det mesta av detta utan det är ju du och jag. Så för att bli tryggare i samhället kanske vi skulle dela lite mer solskenshistorier istället?
Och kanske tänka till en extra gång innan man delar något negativt, speciellt om detta negativa kommer från fria tider, men det är ju en helt annan fråga. För tydligen så har utländska medier fått en bild av att Sverige styrs av islamistiska krafter och annan rappakalja. Vilket är något medier som fria tider vill få det till. Dock blir det ju ett feltänk från deras sida då detta troligtvis bara drar till sig mer extremister hit. Men som sagt en annan historia.
 
Så sluta vara rädda (var dock inte dumma) och dela lite mer kattbilder. ;)
 
Nu ska vi på konsert, hej svejs.

Kommentera här: