God afton

Så alltså jag åkte till Hässleholm igår för att träna, inte för Katarina utan för hennes dotter. Katarinas dotter heter Malin, fint namn! Även hon bor i Portugal där hon driver utbildningsföretaget MK Equestrian Arts tillsammans med Katarina. De tar emot träningshästar och elever och förmedlar nog lite häst med, nyligen har Malin gått en instruktörkurs där hon certifierat sig som tränare på portugisiska(!!), hur coolt?
Iaf så har jag stått i ett litet vägskäl med Gill den senaste tiden och tänkte att en träning för att känna av läget kunde ge mig en hint om var jag ville ta den här skutan. Det blev mycket fokus på stilla centrerad sits, stilla ytterhand och ställande innerhand vid behov. Driva fram fronten och bara sitta still. Vi började i skritten som skulle gå ultralångsamt jämfört med mitt naturliga kropps(hjärn)tempo. Så svårt jag har för långsamma saker, men det blev bra. Traven kom hyffsat fint efter lite öppnor och vänstergalopp var som väntat svag. Här höll vi på att välta ut i tid och otid. Välte vi inte så saktade vi av osv... Sedan fick jag vissa upp paradgrenen, högergalopp. Heja Gill! Där har hänt massor (måste bara hämta upp vänstern nu), reglerbar och luftig. Ja jag ska inte vara för mallig för hon är fortfarande ur form och svag efter vilan, men där är potential, så jäkla kul!
 
Det var en väldans flåsig häst redan i traven och efter passet ville hon bara gå och lägga sig, men hon såg verkligen nöjd ut. Och jag kände mig nöjd och säker på att vi ska fortsätta vår resa ihop. Ja hon är fortfarande pyttleliten och fotbollsformad den där bregotthästen, men hon vill väldigt väl, där finns utvecklingspotential och så jävla skönt med en häst som är lättlastad och bara enkel att ha med sig.
 
Så idag blev det barbackajogg på lång tygel med enhandsfattning i duggregn. Kallt och mysigt, så pass kallt att jag sköt fram löpningen till imorgon. Var för sjutton stelfrusen när jag var klar i stallet (Vinterjackan får gärna komma nu).
1 Caroline och unghästen Stina:

skriven

Du, vad glad jag blir av att läsa detta! Och inspirerad. DEt låter liksom som att du verkligen förstod varför ni gjorde sakerna ni gjorde. En viktig aspekt av träning. Hoppas ni får fortsätta på det här spåret nu. Hejja!

Svar: Lite så var det =D Har dock inte hunnit träna på något av det...
dooh

Kommentera här: