Sedan jag började fodra med hösilage i höst så har hästarna varit halvkassa i magen, mer än vad jag kan tycka är okej vid hösilagefodring. Trots försök med foderjäst och såklart fri tillgång till halm har det liksom inte stabiliserat sig. Så nu fick jag se till att köpa lite torr-hö, som jag inte vet var jag ska förvara så för tillfället ligger 50 balar i transporten, vilket känns lite knöligt om jag ska ut och åka...
Jag tänket initalt prova att köra fitty fifty med hö och hösilage. Fungerar inte det går jag över till enbart hö. problemet med hö är att Gill lätt kan bli lite hostig även om det är fint hö. Och sen har jag ju hösilagebonden rakt över vägen så känns lite knasigt att åka 2.5 mil för att köpa hö. Gå över ån för vatten liksom.
 
Frågan jag ändå måste ställa mig är om jag har otur med hästarna eller det är mitt hösilage som inte passar till häst? De senaste åren har jag ju haft en hel bunke hästar i stallet och flertalet har faktiskt varit lite skumma i magen och alla har fodrats med det här hösilaget. Kan inte riktigt komma ihåg om det var bättre de få gångerna jag hade annat hösilage? Det är bra värden i mitt hösilage och det är torrt. Luktar gott osv. Så frågan är vad som isf är tokigt? Får nog ta ett snack med min kära granne, han kanske har fler kunder med samma problem.
 
Hur är det för er andra med hösilage? Jag har hört att just frieserhästarna har bekymmer med hösilage, så då var det ju inte helt smart att betäcka Gill med en frieser när nu hon med är känslig. Men den här faktan fick jag inte till mig förrän jag gick med i en friesergrupp....
 
 
1 Caroline och unghästen Stina:

skriven

Hmm, hade just tänkt fråga om hösilaget är blött, men det är det tydligen inte.

Det mest ironiska hade ju ändå varit om du fick ge dem hö och sedan vattna det för Gills skull. Typ egengjort hösilage, haha!

Skämt åsido. Jag har inte så stora erfarenheter, men de jag har är att om det är lite mindre protein i hösilaget blir de bättre i magen (helt ovetenskapligt. Kolla med någon som vet!) eller såklart att ge hö istället. Alla tillskott jag provat: Jäst, haysilage balance, loppfrön, linfrön, proequo, fil, tillochmed effin Proviva till hästen hjälpte inte. Bara att byta mat.

Hoppas ni hittar på något bra! Aldrig kul när de är risiga i kistan...

Svar: Haha, just det där med att blöta höet har jag tänkt på. Kom liksom fram till att eftersom de får hö ute i buren så blir det ganska ofta naturligt vattnat ;) men lite dubbelt.
Får prata med Kajsa Ekedahl och min högranne tänker jag. För övrigt så hjälpte torrhöt avsevärt!
dooh

Kommentera här: