Pluttishäst

Jag är effektivitet personifierad. Efter arbetet handlade jag, kopplade hästsläp innan jag ens tagit in kassarna i huset,rastade hundar och plockade morötter- Tog in Yolo, borstade och mätte och tvättade kladdigt öga. Lagade vegetarisk lasagne samtidigt som jag tömde diskmaskinen, medan lasagnen stod i ugnen sprang jag en runda.När jag kom hem fick hundarna springa ute lite mer medan jag packade sadel och träns. Sedan fick jag en halvtimmes kvalitetstid med min man över middagen... Och nu är jag mätt och nöjd och försöker tagga inför WE-träning i kväll. (nu ska jag bara låta bli att somna....)
 
Yolo var lite över 140 som jag anat (mätte med tumstock så det får tas med en nya salt) och räknar man att de har uppnått 90% av sin storlek vid ett års ålder så kommer lilla hästen bli ca 155. Fem cm lägre än önskat men fem cm högre än min smärtgräns. Så vi kan väl godta denna prognos.
Hade lite tänkt släppa ihop dem nu idag eller imorgon så att hon kunde få lite ro och kanske gå upp i vikt, men hennes ena öga är väldigt kladdigt och jag vill avvakta och se vad det blir av det. Lite förkyld? Överkänslig för insekter? Flyttstress? Vindstress? Är det någon infektion behöver ju inte de andra hästarna drabbas av det.
 
Och ja just det, fick besked från kommunen att vi inte behöver bygglov för stallbygget som nog drar igång nästa år eftersom att vi har en lantbruksfastighet. Jag tycker visserligen  att jag läst annat när det gäller just häststall, men det skiljer från kommun till kommun med. Så det är positivt. Man behöver dessutom inte förpröva ett stall om det bara är fem boxar för hästar (eller ett stall för 20 kor huh?), så nu tänker jag nog dra ner från sex till fem boxar även om jag såklart tänker föllja alla bestämmelser ändå.... Kan ju spara någon kvadratmeter på det viset och en del av bekymmerna med myndigheter, för myndigheter är inte alltid alldeles för lätta!
1 Katarina:

skriven

Fördelen med förprövning är ju att någon oberoende granskat och sett till att de värsta dumheterna undviks (; Faaast jag vet en kollega som hållit på med förprövning och som ofta suckar "varför bygger folk inte bara lösdrifter?". Mitt tips är att vara extra vaksamma på ventilationen, oavsett hur stort stallet blir :)

Svar: Ja jag kan med tänka att ventilationen är svårast och den som jag vill undvika att få anmärkning på ;) Vi kommer ha öppet upp i nock, murat och oisolerat, dessutom kommer våra hästar inte vara inne mer än max 10 timmar per dygn.. Normalt här hemma är att de går in vid tio och ut vid sex. Förutom nu, för de har just lösdrift =)
dooh

2 Katarina:

skriven

Öppet i nock blir ju bra som ut-luft, sen behövs "bara" tillräckliga luftintag i varje box ^^

Svar: va? i varje box? 😉
dooh

Kommentera här: