Hovvinklar

Jag har nog nått något sorts backkrön nu och ser med stor tillförsikt på Gills tillfrisknande och uppbyggnad, nu går jag "all in" för att göra det hela så snabbläkt som möjligt så att jag kanske ändå inte missar tävlingen iaf. Clinicen har jag i princip räknat bort, iaf om någon kan ta över min plats... 
Redan idag fick jag tid hos hovis på ett stall 10 minuter bort, jag dök upp lite innan nio och halv tio var vi på väg därifrån igen med korta tår och fyra nya skor. Inga kilar eller sulor och fakiskt ingen extravagant räkning heller.... Det var nog den snabbaste hovslagaren jag sett, här gnuggade man sig inte i skallen för att titta på vinklar utan det vara bara tjoff tjoff och på med nya dojjor. Snyggt jobb och verkade väldigt säker på sin sak. Och det får man ju hoppas när nu veterinären rekommenderade honom. Jag tror att min ordinarie hovslagare, som är nyutbildad, är lite försiktig. Även om jag ber om en kort tå så kanske hon inte riktigt vågar ta i den omfattningen som behövs. Hovslagaren idag undrade om jag provat att behandla henne något alternativt, eftersom hon verkade ha något i korset. Detta är en tanke jag tänkt mer än en gång, speciellt eftersom jag har ökat kvalitén på träningarna så har jag tänkt att det varit vettigt att stämma av med ET. Men den equiterapeut jag brukar använda hade semester då och min sommar har känts körig så jag tänkte vänta tills allt lugnat ner sig. Något jag inte tänker vänta på nu, utan det blir till att jaga tag i någon så fort som möjligt. Helst min ordinarie. Återbesök till veterinär är dessutom inbokat till den 2e sep. Så heja oss.
 
När jag kom hem för att ta efterbild på hoven inser jag att jag glömt en sak i all hast, hennes förmåga att trampa av sig skor. För jäklar vad långt dessa går bak, nu blir det boots på dygnet runt igen.
 
 
Jag tycker att det är så förbaskat svårt att se vad som är rätt på en hov om jag inte som nu har en förre och efter bild. Jag litar alltid på min hovslagare för det är ju denne som har utbildning och erfarenhet. Men kanske borde jag läsa på lite mer och ställa högre krav. Många gånger har mitt önskemål i princip bara varit att få skor som sitter kvar ;)
 
1 KarinLindblad.se:

skriven

Vinkeln ser mkt bättre ut nu!! Verkligen stor skillnad även om man inte kan göra allt på en gång. Man ser hur pållen "hänger" på sina kotor på förebilden. Hoppas på snabb recovery!

Svar: Ja det är ju otroligt uppenbart när man ser det så, även utan efterbilden. Men har aldrig riktigt tagit isär hennes kroppsdelar och tittat på dem del för del. Något jag definitivt borde träna på!
dooh

2 Caroline och unghästen Stina:

skriven

Oj jäklar vilken skillnad! Fick du någon förklaring till varför inte en storlek mindre skor som formades (så att du inte behövde bli så långa bak)?

Det ser ju bättre ut nu, men jag skulle blivit lite nojjig med att ändra så mycket på en gång. Om hon är van att gå på ett sätt liksom, så att hon inte börjar snubbla eller felbelasta på annat sätt med så annorlunda vinklar?

Jag har tur som känner min hovis väl; han får svara på de flesta knäppa frågor. Brukar inleda: "David, du får inte ta detta som kritik, men varför gör du sådär och hur tänker du nu?" Haha, låter nog rätt näsvis.

Har ni dubbla kappor både fram och bak nu? Frågade du om det också? Äh, jag kanske är mupp, men jag vill verkligen veta folks metodik när de ska göra något med min häst. DE ska kunna förklara hur och varför.

Hmmm, nu har jag just fått tag på en ny hovis här uppe i NKPG. Är skitnervös. Funderade på allvar på att köra ner Stina till Öland var sjunde vecka, men det var tydligen fööör galet ;) Och den jag har fått tag i är på rekommendation, så det blir säkert bra *hyperventilerar*.

Svar: Okej, för det första jag hann liksom inte med. Det enda jag typ hann fråga var om han skulle ha öppna tår för det var vara vet rekommenderade (runt om). Sen sa det bara pang pang pang. För det andra har jag exceptionellt svårt att ställa frågor till människor som är tänkta att kunna det de gör. Det är ofta jag kommer hem med flera frågetecken i ryggsäcken som jag inte riktigt vågar kläcka ur mig. men i det här fallet handlade mest om att jag blev överrumplad.
Nu är det väl en fördel att hon går och vilar och ska skrittas nästa vecka så hon har tid att gå in sig i skorna. Men jag håller helt med om att det är en jäkla skillnad på vinkeln förre och efter, vilket jag inte kunde se förrän jag såg bilderna. Och jag hoppas att både hovis och min veterinär vet vad de gör....

Jag hade kanske behövt vara lite mer som dig ;)
dooh

3 Caroline och unghästen Stina:

skriven

Om din veterinär har rekommenderat hovslagaren så blir det säkert bra! Jag har själv många gånger kommit hem sådär med frågor i ryggsäcken. Det är därför jag kulsprutar loss nuförtiden, för att det gnager att inte veta eller förstå.

Uppdatera om hur det går och ifall du märker någon skillnad! Sådant här är spännande!

Svar: Ingen större risk att jag håller tyst...=)
dooh

Kommentera här: