vad är det för jävla värld?

På vägen hem från gymmet och affären satt jag och grät lite för mig själv. Inte för att mjölken var dyr eller att jag är svagast i stan. Utan för att jag lyssnade på P3 dokumentär, om hedersmordet på Fadime.

Där berättar Nalin Pekgul hur hennes familj lät Fadime bo hos dem och hur chockad Fadime var över att pojkarna i familjen diskade. Hon ifrågasatte om de verkligen var "riktiga" kurder.
Hon kom från en familj där mannen var överhuvudet. Där hennes förhållande med en svensk kille var en dödssynd. Hon vanhelgade hela deras familj genom att aktivt motarbeta den här kulturen hon var uppväxt i. Och efter många turer kunde pappan inte göra annat än att göra sig av med problemet. Att skjuta Fadime var svaret.

Har haft lite diskussioner om kulturer, utlänningar och religion på sistonde. Och kommer säkert ha flera i framtiden. Och det slutar ofta med att jag blir arg, för att de andra inte förstår
Bara den här kampen för att förbjuda burka och slöjor i skolor. Varför ska man ge sig på den grupp som redan står svagt i sin egen kultur. De som ser sin klädsel som trygghet. Det är väl för fan ingen som förbjuder en punkare att gå i sina trasiga kläder? Eller skulle vi kanske förbjuda "rikemansungen" att ha märkeskläder?

Jag blir så bestört när jag lyssnar på världen. Allt från dokumentären till mina närmaste vänners åsikter till hatkampanjer som bedrivs i andra länder. Varför kan man inte bara se det goda och börja förändra utifrån sig själv istället?  Där kan i vart fall jag göra något. Jag kan kanske inte rädda hela världen, men att visa lite sympati och förståelse för dem i din direkta närhet är en bra start.


Nu måste jag fixa stallet, för sen ska jag promenera och möta kvällens hemliga gäst. Okej inte speciellt hemlig, men ändå.
1 Bunny:

skriven

Håller med dig helt och hållet

Kommentera här: